Från Ranch till Beach

Fredagen den 27 maj 2011


Är på Airlie Beach nu, och har varit det sen i måndags morse. Fattar fortfarande inte att jag lämnade ranchen... :/

 

Jodå, jag blev ledig dagen därpå med, så vi åkte in till Emerald.

 

På tisdagen putsade jag alla sadlar och städade i lite i stallet.

 

Onsdagen red vi ut och drev in avvänjningskalvarna plus lite fler kor från hagen, därefter separerade vi dem ytterligare beroende på kön, om de skulle vara kvar eller säljas osv. In i fållor, olika knipsningar i öronen. Vissa skulle brännmärkas och kastreras, andra bara registreras. Jag fick lära mig en hel del, och fick i uppdrag att skriva upp deras nummer, kön, färg och om de skulle säljas vidare i en bok.

...Eftermiddagen fick jag spola och skrapa gegga från fållorna och på kvällen kom pappan och sa till mig att packa min väska inför upp till 10 dagars camping dage därpå.

...Vi red inte iväg direkt på morgonen på torsdagen, så jag fick köra runt polarisen och hämta lite saker och därefter tvätta den med tryckspolare.

...Någon gång innan lunch kom de och sa att de var klara att rida iväg och jag fick panik över tanken på att vara ute och inte kunna ta mig tillbaka på 10 dagar. Så innan jag visste ordet utav det hade jag suttit av min häst och sagt att jag inte kunde göra det...

...De blev ganska upprörda, vilket jag har full förståelse för, men Diana (mamman) var otroligt snäll efter att jag förklarar hur jag kände över en kopp te senare. De andra red iväg med hästarna, och jag tittade på med en känsla av overklighet...

 

Så det var slutet på min ranchvistelse... Jag hade bara en sådan himla hemlängtan när jag var där... Antar att jag hade alldeles för mycket tid att tänka...

 

Diana körde mig till Emerald dagen därpå, där hon sa att det skulle gå en buss till Rockhampton. Det visade sig att den bussen slutat gå för något halvår sen, så jag fick tillbringa natten där och ta bussen tidigt på morgonen dagen därpå istället.

 

Kom till Rockhampton på lördagen och träffade engelska Mark på bussen, så vi hängde ihop hela dagen. Vi vandrade till turistbyrån, där de fick sig ett regält skratt åt att jag verkligen inte hade någon aning om vart jag skulle ta vägen näst. De gav mig en hel trave med turistbrochyrer, och efter en del grubblande bestämde jag mig för att åka norrut.

 

Söndagen åkte Mark vidare, så jag vandrade runt själv hela dagen och tog bussen till Airlie Beach kl 3 på natten.


Det ösregnade när jag kom till Airlie Beach på måndag morgon. Tydligen regnade det även kraftigt in i bagageutrymmet på bussen, för den övre delen av min ryggsäck var genomblöt när jag fick ut den.

...På nyheterna sa det att det skulle regna några dagar, så jag var riktigt nära att strunta i allting och åka vidare till Cairns. Eller hem...

...På vandrarhemmet träffade jag senare amerikanska Hillary och irländska Una, som precis varit ute och seglat i två nätter. Trots vädret rekomenderade de starkt att åka ut till öarna; The Withsundays.

...Det klarnade upp och skulle tydligen bli skapligt väder ute vid kusten ändå, så det slutade med att både jag och Hillary bokade en tredagars båttur.

 

 

Vädret blev underbart. Vackra stränder, turkost hav, jättego grupp där de flesta var från Storbritannien... Jag är så glad att jag åkte!

...Vi snorklade två gånger, låg en förmiddag på stranden och dök en gång vid White Haven. Vi såg ingenting förutom sand och grumligt vatten när vi dök, men det var spännande ändå och ganska mycket att hålla reda på.

...På kvällarna tog de oss till ett vandrarhem på en av öarna, så alla satt på klubben precis vid stranden och pratade. Sen gick vi upp klockan 6 på morgonen och steg på båten igen för nya äventyr.

 

 

Jag önskar bara att jag hade tagit med mig varmare kläder! En önskan vi alla på båten delade...

 

Det har fortsatt att vara undervart väder och vi har legat vid lagoonen på Airlie Beach nu i två dagar. Gruppen har hållt ihop och de flesta, inklusive jag, bestämde sig för att stanna en dag längre än vi tänkt från början.

 

Imorgon bär det av till Townsville!

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

heja heja heja! sarah jag förstår att det är jobbigt men som du märker löser sig allting! du är så jäkla bra & modig! ha kul =)

2011-05-31 @ 17:02:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0