Australien!

Efter en väldigt hektisk sista tid i Sverige hoppade jag på flyget på tidsag kväll. Mellanlandade i Bryssel någon timme senare, åkte därefter nattflyg till Abu Dhabi, vidare till Singapor och kom tillslut fram till Brisbane kl 9 på torsdag morgon (australiensisk tid).

Det kändes som om flyget gick mycket snabbare än jag trodde att det skulle göra, trots att jag inte sov mer än någon timme. Jag tror delvis att det beror på att jag i mitt trötta och förvirrade sinnestillstånd råkade räkna tidsskillnaden åt fel håll, så jag var övertygad om att vi skulle flyga 16 h längre än vad vi egentligen skulle. Smart...
Jag slog mig ner bredvid en nya zeeländare och en australiensare på flygplatsen i Abu Dhabi och hamnade bredvid australiensaren på flyget sen, så jag hade sällskap mer än halva flygtiden. Jag måste säga att jag är imponerad över Ethiad Airways! De hade på musik när vi klev på, varje säte hade en egen liten tv med många filmer, spel etc man kunde roa sig med, vi fick filtar, öronproppar, god mat och till och med ett litet kitt med tandkräm och tandborste!
Hann titta på två hästfilmer på vägen...

När vi slutligen landade i ett regnigt Brisbane kom Rosemary och hämtade oss på flygplatsen. Vi åkte till Yellow Submarine Hostel, där jag delade rum med 5 tjejer, varav en tjej från London som också åkte med VisitOZ. Totalt var vi 6 stycken som åkte med organisationen; Hannah (från Engand), Aymeric (fransman), Hannes, Johan och Jason (från sydafrika) och jag. Vi var tvugna att gå och fixa våra visum och köpa något att äta, men det var vad vi orkade med den dagen.

Greyhoundbuss till Rainbow Beach på fredag morgon.

 

Kan ni se regnbågen? Vi delade rum med killarna och tillbringade det mesta av dagarna på stranden och kvällarna på vandrarhemmets restaurang/pub/sällskaprum. En av dagarna gick vi på ”Bush walking” genom skogen upp till en sanddyn med utsikt över havet och Fraser Island. Alla vandrade omkring barfota överallt, så jag slutade helt att oroa mig för spindlar och ormar som jag gjort de första dagarna. Där uppe fick vi bland annat prova på att kasta boomerang!


På måndagen var det dags att ge sig av igen, denna gången till Goomeri och träningsranchen Springbrook Farm;

 

De tog oss till en affär där vi fick köpa långärmade skjortor och ridskor och hjälpte oss att fixa allt pappersarbete innan vi begav oss ut i vildmarken. Afrikanerna fick åka till en annan ranch och vi träffade det här gänget istället;

 

Vi fick prova att åka lite motorcykel på fältet på eftermiddagen första dagen och resten av veckan har vi gjort lite allt möjligt; kört mer motorcykel, ridit, kört och flyttat saker med traktor, byggt staket, sågat med motorsåg, svetsat, drivit boskap, separarat kalvar från kor etc.

Nu är det fredag kväll och vi har precis grillat... Imorgon kl 7.45 går bussen in till Gympie, där jag ska ta tåget ut till ranchen där jag ska börja jobba!


VisitOZ har varit jättebra. Jag har lärt mig en massa och jag fick tre jobberbjudanden på mindre än två dagar! Det första jag fick var någonstans i norra Queensland, hos en man som bodde ensam på en ranch och bara ville ha en enda tjej anställd, vilket jag tyckte lät lite läskigt och är glad att jag inte tog. Det andra var som hästskötare åt en man som åker runt och tävlar i polo, vilket inte heller riktigt är det jag letar efter. Det tredje däremot verkar vara precis det jag letar efter, så jag tackade ja.

I min jakt på resesällskap i höstas träffade jag en tjej som heter Linnea, och som åkte iväg i januari. Hon fick genast jobb på en ranch och jag har följt hennes resa på facebook. Jobbet hon fick lät underbart, och jag har hoppats så att jag skulle få något liknande. Vet ni vad som har hänt nu? På måndag ska jag börja jobba på samma ranch som hon!!

Så nu bär det snart iväg ut till en ranch där jag ska få jobba med precis det jag drömt om. Jag tror dock de vill ha någon som är väldigt duktig, så vi får väl se hur det går...

Läskigt!


Kommentarer
Postat av: Katarina

Hej Sarah!

Vad roligt att läsa att du har haft en bra start i Australien :) Du har haft kul, lärt känna människor från andra länder och fått lära dig mycket. Det var bra att du inte tog det suspekta jobbet hos den ensamme mannen... Men du, fortsätt att se upp för ormar och spindlar!

Ha det så jättebra och lycka till med jobbet :D Kramar moster

2011-05-08 @ 10:38:26
Postat av: Emma

Heej! Hade glömt bort din blogg trots att du sa att du fixat i ordning den! Det blev jättefint ju :D Hoppas allt är bra.. Du får höra av dig så fort du kan! Saknar dig! Kramar

2011-05-12 @ 15:38:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0