Magnetic Island

Måndagen den 6 juni 2011


Efter en kväll full av spökhistorier ute vid lagoonen på Airie Beach tog jag bussen till Townsville på lördag morgon.

...Väl framme vandrade jag lite förstulet mot färjan, hittade en turistinformation och bad tjejen som jobbade där att övertyga mig att åka ut till Magnetic Island. Hon sa att jag definitivt borde åka dit och kunde ta färjan som skulle gå om 2 minuter. ”Herre gud, det hinner jag väl aldrig?” Jag vet att jag brukar tycka att två minuter är fullt tillräckligt med tid när jag ska springa till bussen hemma, men inte om man betalar dyrt för en biljett och dessutom har 15 kg extra att släpa på... Men; ”jodå, kapten står där och väntar på dig om du vill åka” sa hon pekade på en man som nickade uppmuntrande.

...Så på så sätt bar det av till Magnetic Island och Koala Village i Bungalow Bay, där jag kom att fastna ett tag. ;)

 

Jag hamnade i ett rum där även två hurtiga norska tjejer, Silje och Mari, bodde.

...Magnetic Island är en jättefin ö med stränder, berg och skog med massa vandringsleder och vilda djur, så morgonen därpå gick vi upp tidigt och begav oss ut på ”tur” upp till en utkiksplats ”The Forts”. Vi såg en vild koala på vägen!

...Stranden en sväng på dagen, där ingen badade och det satt skyltar med varning för maneter... Plötsligt låg en kille ner lite längre bort på stranden, livräddarna kom springande och tydligen kom ambulansen och hämtade honom en stund därpå. Fast har i efterhand fått höra att det troligen var någon giftig fisk... Stingerperioden är tydligen över, så det är ingen större fara att bada längre. :)

...Vi gick på en guidad tur i den lilla djurparken på kvällen, där vi fick hålla i bland annat små krokodiler, pytonormar, fåglar, sköldpaddor och slutligen en koala.

 

 

Det finns en ranch med turridning på ön, så klockan tio på måndag morgon checkade jag ut från vandrarhememt, men bestämde mig för att vänta med att boka bussbiljett upp till Cairns tills jag gått dit och hört om jag eventuellt kunde få vara volontär där.

...De ville att jag skulle komma på provridning dagen därpå, så klockan 11 checkade jag in på vandrarhemmet igen, till deras stora förvåning. ”Var inte du precis här?”

...Jag tog bussen tillsammans med några engelsmän till ett ställe där vi matade wallabies, en liten släkting till kängurun, på eftermiddagen.

 

Tisdagen fick jag rida min lilla älskling, Bungie, på provridningen på morgonen. Vi hade bara en turist med oss, och när vi suttit av beslutade Naomi att jag kunde komma och börja jobba dagen därpå.

...Resten av dagen var jag och en av tjejerna på stranden, och den dagen hade vi väldigt trevligt tillsammans.

 

Tidigt följande morgon flyttade jag in på Horseshoe ranch.

 

 

Där har jag nu jobbat onsdag till söndag, vilket har varit väldigt omtumlande... Jag kan sammanfatta det hela med att jobbet och hästarna har varit underbara, men det mänskliga sällskapet... Hm, jag vet inte vad jag ska beskriva det med för ord riktigt...

...De andra två tjejerna, Florence och Senara, har fått mig att må väldigt dåligt, och det är med dem jag tvingas tillbringa större delen av mitt dygn, och de som pratar med chefen. Så nu har chefen plötsligt kommit på att de inte behöver vara mer än två stycken, så jag ska åka härifrån...

 

Så bläääääääää... :(

 

Fast jag har äntligen fått rida på stranden som jag så länge velat! Jag har pratat lugnande med runtskumpande turister, förälskat mig i en underbar häst, fått prova på att stå upp på hästryggen och hoppa ner i vattnet etc...

 

 

Det var ett väldigt lätt jobb; i princip bara att fodra, borsta och salda hästar. Rida två eller fyra timmar varje dag och sitta och läsa tiden emellan.

...Det hade varit perfekt, om det inte vore för tjejerna... Orka vara taskiga mot varandra! :(

 

Idag har jag min lediga dag, så har vandrat ner till stranden där jag sitter vid ett litet bord. Det är mulet och ganska svalt idag, till skillnad från stekande sol och varmt som det har varit alla dagar hittills på ön. Jag tror jag ska köpa en glass... :)

 

 


Kommentarer
Postat av: Katarina

Åh, vad mysigt att krama en koala :) och att rida på stranden...det skulle jag också vilja göra :D



Blir så arg när jag läser om tjejerna, usch vad tjejer kan vara elaka.:-; Försök att tänka positivt, res vidare och tro att det löser sig. När en dörr stängs, öppnas en annan...

Kramar moster

2011-06-07 @ 08:38:14
Postat av: CadieJay

Om de där dumskallarna kommer hit så bussar vi Oliver på dom! :O



... Vart är du påväg härnäst, föressten? Himlar va mycket roliga saker du fått uppleva hitills! Hoppas du hittar ett jättebra jobb och får fortsätta ha roligt ^^ Kraam!

2011-06-11 @ 11:52:33
URL: http://humbuckerdiaries.blogspot.com
Postat av: Hanna S

Jag dör, har du fått krama en koala! Vilken dröm!

Tänk allt du får du får se, dör lite lätt här hemma av avundsjuka!



Saknar dig Sarah <3

2011-06-17 @ 19:22:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0