TURISTER

En parlant de croyance:

Sarah : « Est-ce que tu es crétin ? »


Lördagen den 11 april 09


Tittut!

Jag hann inte skriva förra veckan och det har hänt en massa, så jag tror det här kommer att bli långt, känn er inte tvingade att läsa!


Efter en hel vecka av influensa och ytterligare en helg att vila på var det underbart att komma tillbaka till skolan och internatet. Delphine och en del andra som är på internatet och i parallellklasser skulle iväg på en festival några mil från Bergerac helgen därpå så därför hade Delphine med sig ett tält, som var jätte lätt, jätte litet och runt. Fascinerad undrade jag vart alla tältpinnar och tillbehörigheter var och hon förklarade då att det var ett tält som fällde upp sig själv om man bara skakade lite på det och knöt upp banden på sidorna. "As coolt, ska vi prova?" Så vi knöt upp knutarna, skakade och så vips hade vi ett litet tvåmannatält på golvet som tog upp största delen av internatrummet. Vi kröp in och satte oss inne i tältet och pratade och jag önskade att jag också skulle följa med på festivalen (fast det kostade jätte dyrt och även fast det har vart ganska varmt på dagarna är det nästan 0 gradigt på natten så jag hade inte riktigt lust att tälta, sen fick jag influensa och slutade tänka på att eventuellt åka på festival). Surveillanten var lite försenad, ofta sitter hon och prickar av oss klockan 18 när vi precis kommer in, men när hon är sen och dörren öppen så kommer hon till våra rum och prickar av oss. Det knackade på dörren och så hörde vi ett lite förvånat "Delphine, Sarah? Mais qu'est-ce que vous faites là les filles?" när hon kom in och möttes av ett tält mitt på golvet. Vi svarade inifrån tältet och det blev ganska komiskt.

   Tältet luktade lite skumt och var sandigt inuti, så vi bestämde oss för att skaka det utanför fönstret vilket resulterade att våra närmsta grannar i rummen bredvid kom och undrade vad vi pysslade med. Lukten förvandlades till god doft när Delphine var färdig med sin parfymflaska och vi funderade på att flytta in våra madrasser och sova i tältet på natten, men vi kom sen på att den nog skulle bli väldigt varmt och att vi nog ändå inte skulle få det eftersom det finns en hel bunt säkerhetsregler för internatet. Jag är dock nästan helt säker på att just tält som blockerar utgången inte är nedskrivet, det kanske blir en ny regel till nästa år? :p

   Delphine började läsa Twilight serien och jag tror aldrig jag har träffat någon som kan bli så helt förlorad i böcker som hon kan bli. Hon börjar läsa och sen glömmer hon bort allting och läser i princip till någon tar boken ifrån henne eller boken tar slut. Hon började iaf att läsa den första boken och fortsatte att läsa när jag sa god natt vid halv 11 tiden. Hon sa att hon bara skulle läsa en liten stund till och sen släcka och jag låg och halvslumrade någon timme, (jag har jättesvårt att sova när hon har ljuset tänt eftersom våra sängar är huvud mot huvud med ljuset emellan oss så när jag sover så har jag lampan rakt i huvudet), somnade sen ett tag och vaknade igen klockan 3 på natten med tron om att det var morgon, eftersom det var så ljust när jag öppnade ögonen. Jag satte mig upp, fick fram min klocka och såg att den var mitt i natten "Delphine, klockan är 3 på natten, läser du fortfarande?" Hon var då nästan färdig med boken och helt chockad över att tiden gått så fort. Hon släckte dock några minuter senare efter lite missnöjt knorrade från min sida och sen när inte det funkade bad henne släcka.


På onsdagen bestämde jag mig för att nu ska jag vara Turist, med stort "t".

Det var egentligen pappas idé, när jag var hemma och var sjuk och ganska trött på att vara här, som föreslog att om jag inte visste vad jag skulle ta mig för så kunde jag ju alltid gå in för att vara turist och besöka alla sevärdigheter som finns i Périgueux nu den sista tiden. I onsdags visste vi inte riktigt vad vi skulle ta oss för, jag och Stephanie, så jag drog med henne på idén och vi skred till verket med att börja besöka katedralen i stan. Vi gick runt och tittade en stund och hon blev sen lika inne som jag på idén att vara turist den sista tiden här nere, så vi gick ner till kanalen där så många vykort från Périgueux är tagna för att man kan titta upp på stan och se katedralen och den gamla delen av stan från vattnet som rinner nedanför. Vi tog lite bilder bestämde oss för att vara turister ordentligt, så vi följde skyltarna markerat med "office du tourisme", och fick gå runt halva stan eftersom det var skyltat från vägen för folk som kom med bil, innan vi kom tillbaka in till centrum och hittade en turistbyrå precis bredvid biografen på en hörna vi inte lagt märke till innan. Vi gick in där och plockade på oss en massa broschyrer och frågade om tips på sevärdigheter om man inte har bil. Hon bakom disken var jätte trevlig och gav oss en karta över Périgueux och undrade hur länge vi skulle stanna. "Till juni" fnissade vi och så blev det lite komiskt igen. Vi vandrade iaf iväg med våra kartor, satte oss utanför biografen för att klura ut vart någonstans vi skulle börja och väntade på Georgia och Marina som slutar sin franskakurs med AFS kl 15. Georgia skulle hem, men Marina och Alexandra följde med oss till "Musée de trompe l'œil" De ville dock inte gå in utan begav sig hem igen medan Stephanie och jag gick in och tittade.

   Det var ett ganska litet museum med mestadels tavlor som var gjorda med tekniker för att på olika sätt lura ögat. En jätte trevlig guide visade runt och förklarade lite de olika teknikerna och det var jätte intressant. Sen höll ett konstnärsteam till i en ateljé bredvid med några konststuderande som kommit dit för att lära sig nya tekniker och guiden öppnade för oss så att vi fick gå in och titta på när de jobbade en liten stund.

   Det var också första april samma dag. Verkligt synd att ni inte gick på mitt lilla aprilskämt (fast jag har hört ryktas om att någon/några nästan gick på det? Hihi), men jag lyckades iaf lite bättre med Delphine på internatet. Hon skulle nämligen åka hem på onsdagen och inte sova på internatet, så jag skickade iväg ett sms att det var översvämning och totalkaos. Slängde upp med att det helt plötsligt hade börjat spruta vatten från taket i vår korridor för att taket plötsligt gått sönder, att alla var jätteblöta och att brandkåren var på väg. Hon var tvungen att ringa till Thaïs och höra efter. ;)


Torsdagen var trevlig, volleyboll med Lauren, Delphine och Carmen och fredagen satt vi hela utbytesgänget i skolcaféet tillsammans och hade det mysigt.


Lördagen träffade jag Georgia och Stephanie på stan vid 11 tiden. Vi skulle gå på bio vid 14 hade vi bestämt, så vi gick runt i affärer lite innan. Vi gick bland annat till Marbôt (bokhandeln där jag alltid tycks hamna). De hade satt upp en TV där man kunde spela Guitar Hero på nedervåningen. Efter några låtars spelande kom vi på att man kunde spela alla tre samtidigt, två på gitarr och en på trummor. (För alla som inte vet vad guitar hero är så är det ett tv spel med låssasinstrument där man spelar olika låtar tillsammans eller själv). Vi blev helt inne i spelet innan Georgia efter vad som tycktes vara några minuter påpekade att vi nog borde sluta eftersom vi redan hållit på en halvtimme och kanske inte borde ockupera spelet hela dan. Stephanie märkte då att Marina hade ringt och att hon väntade på oss utanför biografen/monoprix. Marina är en sån människa som alltid kommer en timme senare än alla andra, så vi hade i princip räknat med att hon inte skulle vara där när de sagt, så den här gången var det vi som fick ursäkta oss när hon fått vänta.

   Vi köpte lite att äta på Monoprix (vi var seriöst på Monoprix 4 ggr den dagen) och satt ute till 14 då vi såg en ganska underlig fransk komedi som hette "Safari". Sen krånglade det med att ta mig hem till familjen som vanligt. Nathalie hade sagt att jag kunde åka med henne hem eftersom hon och Lola var på stan, så jag satt glatt och läste medan jag väntade på dem utanför biografen när Stephanie och Georgia åkt hem. De ringde dock en stund senare och sa att jag inte kunde åka med dem för att de inte var färdiga och inte visste när de skulle åka hem och att de ville att jag skulle ta bussen. Precis efter min buss gått och nästa skulle gå en timme senare. Vid 18 tiden tar det en halv evighet att åka buss hem för all trafik och sen fick jag vandra vägen där inte skolskjutsarna går på helgerna, bara för att nästan precis utanför huset bli upplockad av Nathalie och Lola på väg hem. Irriterande. Jag hade mycket hellre suttit kvar och läst någonstans istället för att flänga runt som en galning...


Söndagen var familjen inbjuden till några grannar vars son fyllde 18 år. Léa var ganska nära kompis med honom när hon var liten men de har nästan ingen kontakt med varandra nu.

Familjen bjöd med mig och jag följde glatt med, fast väl där var det minst sagt långtråkigt.

   Det var bara människor som hans föräldrar bjudit in, vänner till dem, och han stod lite generat och serverade alla dricka och små plockmat att äta, stackaren. Han skulle tydligen ut med kompisar senare och det var helt klart hans föräldrars fest. Hans lillebrorsa, en kille på 9 år som är lite... speciell. Han pratar knappt, ser lite underlig ut och är hur smart som helst. Han har hoppat över en eller två klasser och har 19,5 i genomsnitt av 20 i skolan (otroligt för att vara betyg i Frankrike) han spelade iaf gitarr lite grann med hans pappa som stod bredvid och sa vad han skulle spela. Han var jätteduktig verkligen.

   Vi var där i 3,5 h och jag lyssnade lite smått på vad några tanter satt och pratade om och hade allmänt långtråkigt innan folk äntligen började dra sig hemåt.


Söndag natten var jobbig. Jag vaknade kl 4 och var jätte törstig så jag bestämde mig för att smyga upp och dricka lite. Nathalie sover jätte dåligt och vaknar för minsta lilla, så jag var jätte försiktig och undviker verkligen att gå upp när de sover. Jag gick upp och drack lite iaf, sen var det "någon" (Lola) som var uppe 3, 4 ggr till och spolade i kranen och gick på toa och allmänt lät. Jag kunde inte somna om och undrade vad de sysslade med i huset.

   Christophe kom upp när jag satt och åt frukost sen på morgonen och undrade vad jag hade sysslat med på natten för att de inte kunnat sova. Jag fick förklarat att jag smugit upp en gång och att det sen inte var jag som vart uppe och han verkade tro mig och gick för att prata med mina värdsystrar.

   Det var ganska jobbigt med Lola i förra helgen... Det är mest småsaker, och jag tänker inte rabbla upp allt, men det där med natten och någon som spolade i kranen är ett exempel. Saker som bara råkar hända när jag är hemma hos dem och aldrig annars, så att mina värdföräldrar tror att det är jag som gör dem. Småsaker som gör dem lite irriterade men inte tillräckligt för att de ska ta upp dem med mig utan låter det vara och jag inte vet om jag ska ta upp dem heller. Jaja...

   Jag var hur som helst väldigt irriterad på henne på måndagsmorgonen, dock väldigt positivt överraskad av Léa som jätte gulligt oskyldigt invände med att det nog var kranen som satt på sig själv på natten för att lätta på stämningen. Jag var färdig en halvtimme innan bussen jag brukar ta går, så jag tog den tidigare bussen till skolan. Jag ville bara komma iväg.

   Väl i skolan var jag där tidigt. Hittade Hugo (som har vart i Sverige ett år) och pratade lite med honom och blev på bra humör igen. Fick pratat av mig med Georgia sen på 10 rasten så sen kändes det helt okej och jag var på bra humör igen. Jag åt sen lunch med Georgia bara vi två och satt ute i solen ett tag efter skolan. Jag blir jätte sorgsen när jag tänker på att lämna henne. Jag kommer verkligen att sakna henne, Maria och Delphine särskilt när jag åker hem... Typiskt liksom att den man blir närmast med under ett år i Frankrike ska bo på Nya Zeeland liksom, så långt bort man i princip kan komma ifrån Sverige.


Tisdagen hade jag ingen franska för alla muntliga bac blancs som pågår för tillfället, så jag slutade klockan 15 och det var finfint väder ute. Jag hittade Hugo i skolcaféet och vi gick ut och satte oss och pratade utanför skolan. Det blev ett himla massa bytande emellan franska och svenska när vi pratade. Han frågade nåt på svenska och jag svarade automatiskt på franska och så fortsatte han på franska han med innan jag kom på att jag skulle prata svenska med honom, eftersom han sagt i början av året att han så gärna vill det för att inte tappa sin svenska, så jag byter tillbaka och några meningar senare pratar vi franska igen. Riktigt weird... Thaïs joinade oss lite senare innan hon gick för att plugga och jag vandrade till cdi (skolbiblan/datasalen).


På onsdagen fortsatte operation Turist. Vi gick till nästa museum, "Musée d'art et architecture". Det var jätte stort och gratis om man var under 18, vilket jag var, men det fanns inga guider eller folk som jobbade på de olika avdelningarna som man kunde fråga om saker och ting, och då tycker jag inte att det är så intressant. Typ "hej, här har vi en stol, jaha den var väl... gammal". Det blir inte så intressant när man inte kan få någon historia bakom det, typ "hej här har vi en stol som användes som det här och har kommit hit av den här anledningen och det intressanta är..." och nanana. Därför bestämde jag mig för att vara guide själv, tog ett föremål och började hitta på en massa strunt om det innan jag gav ordet till Stephanie som fick berätta om nästa föremål. Det blev faktiskt jätte roligt. Stephanie hitta på värsta mytologin om en gammal staty om att det var en man som skulle bli förgiftad av sin kusin, innan jag avbröt med en liten påpekan att statyn var en kvinna. "Um, ja... Em... Detta är egentligen hans syster, honom själv har vi där borta" *pekar på en staty längre bort*

   Efter ca 1,5 h hade vi iaf tittat på allt och tröttnat på att hitta på våra egna historier och gick runt i affärer en stund. Vi hamnade på Marbôt, som vanligt, där ett författargäng höll till och signerade böcker och pratade. Jag gick fram emot ett av stånden där en gubbe satt och sa något till mig, som jag inte fattade över huvud taget. Jag bad honom upprepa, fattade halvt och svarade innan han sa nått annat jag inte snappade heller och jag fick ursäkta mig med att jag inte var fransk. Yey, då känner man sig riktigt bra på franska, suck... Vi blev iväg slussade till ett annat stånd när jag fått fram att jag gillade fantasy och pratade med en annan gubbe som pratade begripligt. Han berättade om sina böcker och jag var jätte intresserad och frågade om en del saker, eftersom jag själv vill skriva fantasy en dag och börjat lite smått. Jag tror han tyckte att det var roligt att prata med oss för han var jätte trevlig. Vi stod där en liten stund innan vi vandrade iväg och satte oss i parken utanför Monoprix, där Georgia och Mariah satt och väntade på bussen hem. Sen började det regna och jag vandrade tillbaka till skolan och Stephanie hem till sin värdfamilj igen.


Åh gud, i torsdags hade jag min bac blanc muntligt i franska.

Hm... Jag kom dit 11.30 och fick min dikt. "À une passante" av Baudelaire. Jag har läst den innan och analyserat, så det är inte en helt ny och främmande dikt, men man vet inte vilken dikt man får att presentera, av de man läst, innan man kommer dit. Sen hade man 30 minuter på sig att förbereda en muntlig presentation utifrån en fråga man får. Man presenterar dikten under 10 minuter och blir sen frågad olika saker om den 10 minuter till.

Jag blev nervös och det gick inge bra alls... Men men, de andra i klassen tröstade mig med att deras muntliga bac blanc också gick åt skogen förra året. En tjej hade lyckats få en 5/20, och hon har ett av de högre genomsnitten i klassen, så sen kändes det inte så farligt längre.

   Jag åt lunch med Georgia och Marina och helt plötsligt när jag satt i bamba så ringde min mobil och Emma (svenskan som var här förra året med programkontoret) sa att hon var på Taraval och skulle stanna i Frankrike en vecka och undrade om jag hade lust att ses. Jag hade inte tid att se henne på lunchrasten eftersom halva lunchen redan gått åt bac blanc och efter jag hade slutat skulle hon hem till sin pojkvän så vi kunde inte ses den dagen, men vi bestämde oss för att ses dan därpå ist. Matte sen volleyboll.

   Både Lauren som jag brukar vara med och Delphine har vart sjuka i veckan så jag var med Carmen och vi blev ihop parade med lite folk för att spela match på slutet, vilket inte blev mycket spel alls för alla bara missade bollarna hela tiden och läraren blev halvt upprörd. Efter den lektionen kommer alla gympalektioner gå bort förutom en fram till sommarlovet, så nästa gång blir det betygsättning. Efter skolan var det på tok för varmt för att vara ute eller i skolcaféet (glastak och stekhett när solen lyser). Jag satt ändå där en stund med Justine och Tamara innan jag tog flykten till cdi.


I fredags träffade jag Emma vid lunchdags utanför skolan och vi gick iväg och åt lunch, eller tja... om baguette med smör och salami kan kallas lunch, tillsammans på Taraval. Vi babblade en massa och promenerade runt i Périgueux innan vi slog oss ner i parken utanför bion. Köpte sen en varm choklad på ett litet café och pratade ytterligare en stund innan min engelska lektion började kl 15 och hon blev hämtad av Tom, pojkvännen.

   M. Bondue fortsätter att vara på uruselt humör och skicka folk till expeditionen och avbryta sitt långsamma engelska pratande av att säga riktigt elaka saker på franska. Han verkar dock fortfarande tycka jättebra om mig, fast han hatar de flesta andra eleverna.

   Jag stannade sen en timme i skolan innan jag tog bussen med Amélie för hennes syster skulle komma och hämta henne med bil i Chancelade och kunde därför släppa av mig också så jag slapp krångla med elaka bussar.


Idag. Jag började skriva på morgonen, sen åkte jag iväg in till stan med Christophe och Léa, vid 13 tiden, som skulle till körskolan på nåt 3 timmars långt informations möte som de har ibland. I Périgueux träffade jag Stephanie och vi gick runt i affärer till ca 17. Jag hittade äntligen ett par svarta pösiga byxor billigt som jag köpte och Stephanie hittade två klänningar som hon tyckte jättemycket om, hon ska på en fest med de flesta i sin klass med baltema, och kunde inte bestämma sig för vilken av dem hon skulle köpa. Det slutade med att hon köpte dem båda och jag tror hon är jätte nöjd med det även fast det tog sitt lilla tag. Hon ska avbryta och åka hem om 2 veckor... :/ Hon är här med EF och hennes värdfamilj kan inte låta henne bo kvar (jätte invecklat orkar inte beskriva det) och hennes kontaktperson är helt oduglig och kan ingenting göra, så hennes föräldrar kommer och hämtar henne med bil efter lovet. Det kommer att bli skumt utan henne... :(

   Nu har jag precis tittat på halva Pirates of the Caribbean med Lola. Vi har pratat lite med varandra idag och hennes iskalla blickar har börjat smälta. Värsta bra. :)


GLAD PÅSK på er!

Här firar de inte påsk förens på måndag. Jag blev jätte förvånad över det och försökte få igång en konversation med min värdpappa, Christophe, om varför inte påsk är på en lördag som den alltid är hemma i Sverige, men det gick inget vidare. De visste inte varför vi firar påsk och när jag började förklara om Jesus på korset och återuppståndelsen etc så avbröt han och sa "Sarah, TROR du verkligen på allt det där?". "Um... Näe, inte direkt, men det är ju därför man från början firar påsk så..." Han fortsätter "Vet du vem Jungfru Maria var? Hon var Jesus mamma: Jungfru, Sarah. Man kan inte få barn om man är jungfru." Så tog konversationen en lustig vändning innan den förklarades avklarad.

   Jag frågade folk i skolan sen, som verkade ha lite mer koll, och de sa att anledningen till att den firas på måndagen är att de firar på den dagen Jesus anses ha återuppstått, inte dagen då han ansågs vara död. Det låter ganska vettigt, det kanske är skumt att ha påskafton på lördag egentligen...?


Jag ska nog träffa Emma någon mer dag på lovet innan jag åker till Paris med Anna C, Amanda och förhoppningsvis lite fler människor som sagt att de nog ska boka själva! Wiie! :D


Det är första dagen på ett 2 veckors långt lov och jag är glaad.


Kraaaaaamar i massor!!


Kommentarer
Postat av: Jassie

Åh, me längtar efter att du kommer hem! Jag skulle kommentera varenda mening du skrivit, men det skulle bli en helvetes lång kommentar då...



Jag sprang på Timmy igår föressten, gick förbi eran trädgård och då låg han där och såg ut som en kung! Han kom ut genom häcken och hälsade, och jag kikade efter din dadda, men han dök inte upp och sen gick Timpan in igen. Det är asfint väder här, och den 2a juni tar vi studenten! När slutar er skola? kraaaam!

2009-04-14 @ 12:48:03
URL: http://cadie.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag älskar dina lång ainlägg, puss på daj!

2009-04-14 @ 21:31:50
Postat av: Hanna

Jättebra med långa inlägg! Du verkar ha fullt upp där nere låter jättekul. Förstår Delphine precis, låg och läste Eclips till 4 på morgonen när jag läste den ^^

2009-04-14 @ 21:43:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0