Frankrike har blivit galet!!

Onsdagen den 1/4 09

Nu har det SERIÖST flippat ur totalt här nere!! Jag fick typ slåss för att få tag på en dator nu på skolbiblioteket. Folk är helt galna!!

Shit jag vet inte vad jag ska börja ens..
Igårkväll anonserades det ut på nyheterna i tv och radio att strömmen ska stängas av i hela Frankrike från och med den 15e april. Hela regeringen hade visst haft ett krismöte efter den 28e när hela Franskrike uppmanades att släcka alla lampor och stänga av alla elektriska apparater. Det gick inte något vidare och de insåg hur totalt beroende Frankrike är av ström och att vi inte skulle klara oss utan den i dagens läge. Så de bestämde sig för att vi måste vänja oss vid att leva utan ström och försöka skapa om vårt samhälle så att vi kan klara oss vid att eventuellt leva helt utan elektricitet i framtiden.

Det har vart stora debatter om miljön ända sen förra veckan tydligen, utan att jag, eller så många andra heller för den delen, har vart medvetna om det, och igår släppte regeringen bomben.


Jag har vart vaken hela natten och bänkad framför TVn i uppehållsrummet tillsammans med alla andra på internatet och ingen kan typ fatta någonting, det är inte riktigt klokt!!

De stora elbolagen ska helt enkelt lägga ner verksamheten fram till i september och spänningen i våra uttag i väggarna kommer bara klippas.

Strömmen ska vara av ända tills i början av september med endast undantag från sjukhus och vissa stora byggnader dit man kan gå om det verkligen skulle krisa där det kommer att jobba personal dygnet runt med rådgivning och hjälp av gamla och svältande människor.

 

Jag freakade typ ut och ringde till min värdfamilj igå kväll för att fråga dem hur jag ska göra med att ta mig hem i juni när det inte finns någon kommunikation med omvärlden och all flygtrafik kommer att vara nerlaggd, men de har lugnat mig den här morgonen med att vi antagligen kommer ha möjlighet att bila ner till Spanien om vi ansöker om lov att få använda bilen redan nu. Alla stora vägar ska nämnligen också spärras av för att ingen ska ha möjlighet att ta sig någon längre stanns och förbuka fossila bränslen, men man kan ansöka om tillåtelse att passera om man har en speciell anledning. Så hem kommer jag nog, fast det kommer bli krångligt som tusan och de ville hellre att jag skulle försöka att åka hem nu innan strömmen släcks, vilket vi insåg inte var möjligt eftersom flygplatsen i Bordeaux och Toulouse ska släckas ner redan nu i helgen, sen får man ta sig till Paris om man vill fly iväg någon stanns och det är inte alls troligt att man får tag på några biljetter eftersom så många tar sin flykt ut från Frankrike redan nu och de som är födda utomlands, turister etc har företräde.


Här på Jay de Beaufort ska strömmen släckas redan imorgon och i rästen av Périgueux på onsdag i nästa vecka. Jag kan verkligen knappt beskriva kaoset här nere. Det är manifestationer och människor över allt, mycket mer folk än jag trodde det var möjligt ens får plats på gatorna och ett antal militärer vaktar utanför Monoprix, där det råder mer kaos än på gatorna. Folk uppmanas att inte köpa upp och hamstra så mycket mat de kan, utan istället försöka köpa mjöl och andra saker som håller sig länge, men folk har fått panik och lastar sina hela bilar fulla med så mycket mat de kan. Jag fattar inte hur vi ska klara oss när alla affärer stängs! Jag tror inte ens det är möjligt att få tag på mat nu ens till helgen för det måste seriöst vara ett tio tusental männsikor som står utanför ett redant helt tömt monoprix och väntar på nästa leverans.


Skolan är meningen att den ska fortsätta som vanligt när kaoset lagt sig och Baccen ska inte flyttas. Regeringen tror stenhårt på att det kommer att vara svårt, men att folk kommer att anpassa sig, och vill att Frankrike ska föregå med ett gott exempel. Tiderna kommer att vara ungefârliga och man kommer följa solljuset till största del.


De hoppas sen att resten av Europa kommer att hänga på och att vi tillsammans ska göra allt för att rädda klimatet.

Jag hoppas verkligen inte att Sverige kommer att följa på crazy idén, visst måste det finnas andra saker man kan göra för att rädda klimatet utan att klippa strömmen totalt?

Men jag måste säga att det är imponerande hur det kan bli så stort i hela landet och trappas upp så himla fort! Jag tror inte så många fattat allvaret i det hela än, jag fattar typ ingenting själv. Seriöst. Det kommer antagligen bli ännu mer kaos om några dagar, usch, vill inte tänka på det.

Jag säger bara HERRE GUD.

Har ni hört något om det där hemma än? Annars dröjder det nog inte länge innan ni gör det. Nicolas Sarkozy ska åka runt i världen med resten av regeringen och förespråka för miljövänliga energikällor etc, tror de ska till Sverige i maj någon gång..


Nu måste jag gå, det är sista dagen vi får varmmat i bamba och det är typ 30 andra pers som vill åt datorn.


Ni kommer antagligen ite att höra ifrån mig på ett tag, men vi ses förhoppnigsvis i sommar om inte resten av Europa hänger på. *olycklig*


Kraam


Kommentarer
Postat av: Hanna S

Hm, detta känns olycksbådande, speciellt på en sådan dag som 1 april ^^

2009-04-01 @ 12:03:14
Postat av: Hanna Berg

JA, jag måste erkänn aatt jag trodde på det i början,men sen tänkte jag, sarah+första april= skämt... Men du satte nästan dit mej! Svara på mit mail försjutton!

2009-04-01 @ 15:53:48
Postat av: Rayan

hhhhhhhhh, comme c´est bizzarrr en plus nous sommes le premiver avril. Est-ce pas le poisson d´avril? hhhhhhhhhhh

2009-04-01 @ 20:03:06
Postat av: Rayan

hhhhhhhhh, comme c´est bizzarrr en plus nous sommes le premiver avril. Est-ce pas le poisson d´avril? hhhhhhhhhhh

2009-04-01 @ 20:03:28
Postat av: Viktoria

HAHAHA, det där hade jag velat se. April april :)

2009-04-01 @ 21:34:46
URL: http://vikksblog.wordpress.com
Postat av: Linnea

HAhah! det hade kanske varit ett bra aprilskämt från franska staten, du får tipsa dem till nästa år! Kramar<3

2009-04-02 @ 09:39:42
Postat av: Sarah

Hehe ja april april.. Attans att ni inte gick pâ det! Mâste skaffa mig lite mer lättlurade kompisar till nästa âr! :p



Hoppas allt är super med er!



Kraaamar i massor!

2009-04-02 @ 17:01:31
Postat av: Annapanna

o mon dieu, jag fattade ingenting, fattade inte ens förrän jag läste kommentarerna xD Tänkte till och med fràga min värdsyster!!!! PUCKO :D



Nu ses vi snart!!!! KRAM

2009-04-04 @ 19:23:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0