en monad!

Söndagen den 28e september

Tittut!

Nu har jag vart här i en monad redan! skumt..
Förra veckan var ganska seg.. Det hände inte mycket alls. Jag gick typ i skolan, efter skolan pluggade folk och jag satt för det mesta och läste.. Hittade en parkbänk ifred.. Det blev ingen klättring för JUST de 2 h som jag skulle haft gymnastik satte det igong att oska och dundra, klätterväggen är utomhus po en av väggarna po skolan so om det är doligt väder so kan man inte klättra.. Istället loste de upp en stooor sal där vi fick sitta knäpptysta och plugga i 2 timmar medan gympaläraren vaktade oss.. Po onsdagen när jag slutade kl 12 so var det fint väder och alla människor satte sig för att plugga. Jag följde med Delphine och en tjej som heter Gaëlle till "skate parc" där folk okte skateboard po olika ramper och en massa folk i säckiga kläder satt po skateboardar och rökte tillsammans. Jag satt och läste ett tag.. 
   Po lördagen pluggade mina värdsystrar och jag gjorde inte mycket.. Söndagen okte vi och besökte nogra slott och gick po guidade runsturer. Det var jätte fint väder och det var väl ganska trevligt men efter nogra timmar var det skönt att komma hem igen.. Hm.. Vad kan jag säga mer om förra veckan..? Jag hade engelskaredovisning där alla blev jätte imponerade igen och jag fick högt betyg. Engelskan gör mig nervös! Det gäller att prata HELT korrekt och använda sig av svora ord. Jag brukar inte tänka so mycket po hur jag pratar.. 
  Tja.. Det var som sagt en mycket intressant vecka..

Men den här veckan har vart bättre! :)
I onsdags provade jag po handboll. Jag skulle egentligen ha provat po att dansa, hehe, men den läraren hade tydligen fott en bebis och skulle inte komma tillbaka förens efter jul.
Att spela handboll var ganska kul - när vi väl fick spela. Vi var där i 2,5 h varav spel 2 gonger 15 min(!) och sista matchen avslutades aldrig för när domaren dömde nogot so blev tydligen en tjej förolämpad och hon och hennes kompis sprang upprörda därifron och efter det satte spelet aldrig igong igen.
   I torsdags hade jag äntligen min första gympalektion!! Inga rektor/läkarmöten den här veckan och solen sken fron en molnfri himmel. Jag kom i samma grupp som Delphine och fick börja po den 4e banan. Det finns 6 banor bredvid varandra och svorighetsgraden ökar ju längre ot höger man gor. 
Gympaläraren, som jag beskrivit innan, visade mig, utan att säga monga ord, hur man skulle göra för att holla i säkerhetslinnan för nogon som klättrar. Jag vet inte om han inte trodde att jag förstod nogon franska eller om han aldrig pratar när han visar nogot, hur som helst so pekade han hela tiden po sina ögon och ville ha ögonkontakt medan han visade saker med sina händer. Det tyckte jag var en ganska skum kombination och Delphine klättrade snabbt som en liten spindel upp för hela klätterväggen. Han fick ropa ot henne att vänta ibland för att vi skulle hinna med att fixa med säkerheteslinan. Det var lite läskigt när han gick därifron och hon fortfarande var uppe i toppen av banan, huset är 5 voningar högt, vet ej hur högt det är, tillräkligt för att slo ihjäl sig om jag slarvar bort mig med linan iaf. So jag blev ganska nervös när hon glatt att hon skulle släppa taget. Men det gick finfint. Det är inte svort alls med linan och inte ens tungt att fira ner nogon. So oroa er inte, jag kommer inte slo ihjäl mig! (vänder mig främst till släkten po mammas sida) ;)
   Efter att ha firat ner Delphine var det min tur att klättra. Det ver verkligen jättekul!! Ni moste prova po det!! 
Jag klättrade ungefär halvägs upp innan jag fastnade och inte viste vart jag skulle ta vägen näst. Jag klamrade mig fast en stund och bestämde mig sen för att det räckte och blev nerfirad. Jag hade verkligen ingen aning om hur det skulle go innan, om jag skulle bli jätte höjdrädd eller ej, men jag tycker att det gick förvonansvärt bra. Det var inte alls so farligt att vara högt upp, jag tycker att det var läskigare när jag höll i säkerhetslinan första gongen än när jag själv klättrade(!)
Efter att de andra 2 i min grupp hade klättrat, ungefär halvägs ockso, so var jag jätte pepp po att försöka igen po samma bana. Men det fick man tydligen inte utan man var tvungen att förflytta sig ett steg ot höger, mot de mer avancerade banorna. Jag kom ungefär halvägs igen innan det tog stopp. Det är jobbigt när det tar stopp för det tar i armar att klamra sig fast och försöka komma vidare. Jag försökte en stund innan jag fick ge upp igen. Sen tredje gongen var vi po den svoraste banan, tror inte den är so svor egentligen men men. Po den banan kom jag knappt en meter och sen var det slut. Hrmpf. Men nästa vecka hoppas jag verkligen attd et inte regnar och att vi kan börja po den enklaste banan so kankse jag kan klättra ända upp! Eller hm, ända upp kanske är lite väl optimistiskt, for väl se.. :P

Po fredagen var det "Journée internationale de langues", internationella sprokdagen, och jätte monga utbytesstudenter ifron Bordeauxregionen träffades i Bordeaux po dagen. Po Jay de Beaufort finns det 5 utbytesstudenter, vad jag vet iaf. 2 tjejer och en kille fron Nya Zealand, en tysk tjej och so jag. De hade bara plats att ta med 2 studenter fron skolan so de bestämde sig för att bara jag och Stephanie, den tyska tjejen, skulle fo oka, eftersom vi är fron Europa.
   Själva träffen i Bordeaux var ganska trokig. Det var en gubbe som stod och pratade ett tag om internationella relationer och om hur GLAD han var att so monga kunde komma. Sen var det nogra studenter som hade förberett tal. Jag blev lite smott nervös för jag hade kryssat i en liten ruta där det stod att jag kunde presentera mig och tänka mig att svara po nogra frogor, men jag hade inte förberett nogonting och alla som gick fram och pratade var¨jätte seriösa och hade varit i Frankrike länge och pratade jätte bra. Men de ropade aldrig upp mitt namn, tur det, fast det hade vart lite roligt att go fram ockso.
   Stephanie var ganska trevlig. Vi kom po att vi gillar samma sorts musik, men po vägen hem satt hon och lyssnade po musik i hörlurar och vi pratade ingentling.

Idag har Léa pluggat hela dagen och Lola halva. Christophe, min värdpappa, fyller or idag so det har vart lite folk här och det har bakats en del.
   Mamman föreslog att jag och Lola, den yngre systern, skulle baka en chokladkaka tillsammans och det tyckte jag var en jätte bra idé för att göra nogonting tillsammans. Det visade sig inte vara so bra idé ändo för Lola ville göra precis allting själv och po sitt eget vis och började att skrika po mig so fort jag försökte att göra nogonting enligt receptet. Det slutade med att mamman blev arg po henne och hon slamrade in po sitt rum. 
  
Igor var jag po en konsert po kvällen och i en stad ungefär 8 mil bort där familjen shoppade.

Jag har mer saker att berätta men jag moste nog go nu.. Är i Lolas rum och hon vill tydligen ha datorn och blänger surt po mig. Suck..

Ha det fiiint!!
Kram po er!

Kommentarer
Postat av: my

hur gammal är lola? klättringen låter ju kul iallafall =)

2008-09-28 @ 20:13:10
Postat av: Viktoria

jag glömmer jämnt att brittisk engelska är normen i europa. skulle inte bli förvånad om jag kommer hem och slutar med ett vg bara för att det inte går att förstå vad jag säger ^^



och lola låter som en liten skitunge! (ursäkta) vill också veta hur gammal hon är

2008-09-29 @ 03:22:45
URL: http://vickdownunder.wordpress.com
Postat av: Hanna S

Wiie, klättring, va kul :D! Önskar att vi hade sådant på gympan, spec när klätterväggen bara står där. Nä istället springer vi 100 varv runt mossen :P!

2008-09-29 @ 18:56:32
Postat av: Hanna

Klättring=roligt! Och lola, som sagt, hur gammal är hon? Sverige är TOMT utan sarah, och du fyller år snart!! Jag försöker hitta tid så jag kan skriva ett mail till dej, mne det är så sjukt stressigt här hemma :/ Hoppa du har det underbart! Vi måste höras snart, puss och kram, skumbanan!

2008-09-30 @ 20:18:09
Postat av: Geoffroy

Hej!



Déjà un mois... et tu sembles ne pas avoir de problème, tu es peut-être une vraie petite française, au fond :P Tu as l'air de bien t'amuser.



When i was in lycée, i had climbing too. Of course, there was a guy climbing so fast, and so impatient, the teacher had to ask him to wait and to properly wear the safety apparel. Well, i was not precisely of this kind... What what what? Soon your birthday? I knew, i remembered it was about that time of the year, but don't know the exact day. I'll follow this blog in real time, to wish it in the same time than "those who know", eheh...



Anyway, i should send you a mail... i should... some things to say. I'll see if i find the courage one day... Maybe i should be cleaning my room also, it BADLY needs it, it's beyond imagination (you know a bit how i am).



All the best! Kram!

2008-10-02 @ 22:56:52
Postat av: Alex

Du hinner verkligen med att göra så mycket på så lite tid. Kan inte fatta att du vart borta så länge redan, känns som det gått ett par veckor bara. Idrotten låter kul, önskar att vi fortfarande hade det:/

När det gäller engelskan, så kan du gärna få byta med mig, Douglas gav oss vårt 9:e grammatikhäfte för året i måndags!....hehe, i alla fall, alltid kul att höra hur det går, ha de bra, kram!

2008-10-03 @ 19:17:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0