Nollning - Kaos på Villa Villekulla!!

Lördagen den 11 februari 2012


Kaoz på Villa Villekulla!! Vårt tema på nollningen beskriver ganska bra hur mitt liv har sett ut de senaste veckorna. - En lite kaosartad blandning mellan föreläsningar, nollningsaktiviteter, stallet, plugg, filmfestival, körövningar, gamla och nya vänner… Tidsoptimist, javisst!

   

Först, en liten sammanfattning av hösten;

   Jag kom hem den 25e augusti, sen började litteraturvetenskapen första september. Jag har bara haft två föreläsningar i veckan under hösten, så det har varit en ganska lugn hösttermin.

   Grundkursen i litteraturvetenskap bestod av fyra kurser om vardera 7,5 universitetspoäng;

- Litteraturen i mediesamhället

- Den litterära texten

- Litteraturens historia och genrer

- Litteraturens villkor och värdering.

   Det var en intressant kurs, och jag tycker att jag har lärt mig en del om litteratur, men sen tror jag att jag behöver lite mer struktur för att hålla igång och plugga. Det känns som att jag tappade motivationen väldigt ofta när jag bara satt hemma med olika böcker jag skulle läsa.

 

Hm, vad mer hände under hösten? Jag var på intervju för läkarprogrammet i Umeå någon gång i slutet av november... Åkte upp till Linköping och hälsade på Mirjam i ett par dagar tillsammans med Anna Erika…

   Jag jobbade på Sirtaki tre veckor under september. Jag fick mycket mer ansvar än innan och jobbade många kvällar. Under den tiden var det bara jag och Sara (ägaren) som jobbade där, vilket är alldeles för lite. Det blev lite svårt att hinna med att plugga samtidigt, så fick säga att det nog vore bra om de anställde någon ny ändå…

   Pluggade även en del inför högskoleprovet tillsammans med Anna Erika.

 

Den 8 december kom antagningsbeskedet:



Weeeei!! Hopp, studs och studs i krokodilbukten. :D Så himla skönt att inte behöva flytta till Umeå, även fast jag älskade stan…

 

Litteraturvetenskapen fortsatte fram till och med fredagen den 13e januari, då vi hade muntlig examination på Litteraturens villkor och värdering. Elin och jag fikade efteråt, sen på söndagen hade jag och några till fadderfika med våra faddrar inför terminsstarten dagen därpå på söndagen.

   Jag trodde att vi bara skulle ha en fadder som hade ett par stycken fadderbarn, men när jag kom till fadderfikan var det fler faddrar än nollor där. Två av de som sa att de skulle börja dagen därpå var ganska udda och det visade sig att de hade varit så kallade ”fejknollor”! Det vill säga att de egentligen redan gick termin två, och bara låtsades vara nya. Jag undrar hur kul de hade åt oss riktiga nollor egentligen, där vi satt där intet ont anande och försökte konversera med våra ”nya klasskompisar”.

 

Den 16 januari vaknade jag kl 3 på natten och kunde inte somna om. Uppropet var kl 8.00 på medicinareberget, och innan dess träffade jag Anna och Linnea på Redbergsplatsen.

   Det var väldigt mycket folk utanför föreläsningssalen där vi skulle hålla till. Vi gick in och satte oss och en stund senare började ”uppropet”.

   Uppropet blev bara mer och mer underligt, och jag undrar om det egentligen var någon som inte förstod att allt var på skämt efter ett tag. Själv har jag kompisar som går i högre terminer som har berättat om sina upprop, så jag förstod genast att det var något lurt på gång. Däremot blev jag förvånad över att det var så himla många äldrekursare som var med på fuskuppropet!

   Vi fick en massa falsk information under den första timmen, därefter riktig information med avbrott för gemensam lunch, ett antal timmar. Därefter var det dags för stadsvandring och de första nollningsaktiviteterna.

 

Jag hamnade i en helt underbar nollningsgrupp med Jakob, Sofia L, Sofia H, Jenny, Joachim och Erik. Alla var mycket kreativa och vi gjorde en del små skådespel under dagen. Vi dansade i mitten av Nordstan, Jakob åkte ner för rulltrappan i Nordstan med en ros till en av nollningsledarna medan vi sjöng ”åh denna natt”. Vi sjöng nationalsången på en turistbyrå, gjorde lekar vid Domkyrkan och Bältespännarparken m.m.

   Vandringen avslutades uppe vid Götaplatsen och därefter gick hela klassen till Villa Medici, där vi fick träffa våra faddrar och de olika nollningstemana presenterades. Vi fick tema Astrid Lindgren – Kaos på Villa Villekulla!

 

Dagarna därpå hade vi föreläsningar 8-16. Det var mest introduktion och inspiration inför utbildningen, som till exempel ”läkarlinjen i backspegeln”, föreläsningar om etik och mänskliga rättigheter, genus osv. Det kändes så himla bra att sitta där i den stora föreläsningssalen!

   Efter vi slutat var det aktiviteter. Tisdagen hade vi fadderbjudning. Jag blev utnämnd till gruppens Ronja, och vi klädde ut oss till våra respektive Astrid Lindgrenkaraktärer. Nollningsledarna, Columna Vertebralis, kom under kvällen och vi sjöng då en sång som Joachim hade skrivit om texten till så att den passade temat.

  

På onsdagen var jag ganska slut efter föreläsningarna, och bestämde mig därför för att hoppa över ärtsoppesittningen på kvällen.

  

Torsdagen hade jag hopplektion. Jag har börjat på ridskolan igen, och får rida en jättefin häst som heter Stella. Hon tände till ordentligt på hoppningen!

  

Fredagen hade vi HLR, hjärt- och lungräddning, och därefter grupparbete inför vår praktik under våren. På kvällen var det intropub på Villan, och representanter för alla föreningar kom dit för att försöka värva medlemmar.

 

På lördagen tog vi färjan över till Donsö. Jag tyckte att sovmorgon kändes som en bra idé, så tog därför en senare färja. Väl där hade vi en del aktiviteter och tävlingar under dagen, följt av förberedelser inför kvällens spex. Jag var Ronja igen och vi sjöng en del snapsvisor med omskrivna texter, hade fiskedamm för Columna m.m.

   På kvällen kändes det som att det höll på att spåra ur lite, och jag blev därför glad att det gick en färja hem vid tolv. Pappa kom och hämtade mig på Saltholmen och jag sov hemma.

 

På söndagen var jag därför, till skillnad från alla andra nollor, helt utvilad. Träffade Anna Erika och vi tänkte att vi skulle passa på att gå en långpromenad i snön och utforska en ny väg. Vi gick via Blacktjärn upp på en väg, som kartan sa skulle leda oss till Delsjön om vi bara fortsatte rakt fram. Vi gick ett antal kilometer längs vägen och kom helt plötsligt fram till ett bostadsområde. Det visade sig att vi hade hamnat i Mölnlycke!

   Eftersom klockan tickat på och det snart skulle bli mörkt bestämde vi oss för att ta bussen tillbaka, vilket resulterade i att vi satt och drack varm choklad ur en termos i en busskur på Korsvägen en stund senare. Planen var ju som sagt att dricka varm choklad när vi kommit fram till Delsjön… hehe…

 

Måndag – onsdag hade vi föreläsning i Översiktlig Anatomi. Filmkväll på villan på måndag.

 

På tisdagen gick jag till biblioteket och hämtade ut böckerna jag reserverat inför omtentan i Litteraturens historia och genrer. Tentan lades upp på torsdagen och vi hade en vecka på oss att skriva den. Jag svängde förbi Stadsbiblioteket och beställde böckerna på fredagen, ifall jag skulle få för mig att skriva tentan under veckan. Analyserade Don Quijote, Medea och dikter av Gunnar Ekelöf under dagen. Utifrån kurslitteraturen den här gången erhm, erhm… :p

 

Dagen därpå, onsdag, började jag läsa Familjen H*** på morgonen. Föreläsning 13-16, följt av avskedsfika med Anna Erika, som kommit in på läkarlinjen i Umeå! Efter det gick jag till körövningen med medicinarekören Chorus Acusticus 18.30-21.00. De nya, däribland jag, fick stanna och sjunga "vem kan segla förutan vind" med körledaren efteråt. Efter det gick jag upp en våning till Singstarkvällen med nollningen. Vi hade musikquiz och Anna och jag sjöng en låt från djungelboken.

 

På torsdagen hade vi labb 9-12, då vi fick odla bakterier. Efter det åkte jag hem och läste färdigt Familjen H***, som jag även passat på att läsa på bussen mellan alla aktiviteter dagen innan. Analyserade den, åkte till stallet och red, kom hem och läste igenom hela tentan och skickade in den kl 23. Familjen H*** var helt underbar bitvis!

 

Fredagen hade vi fortsättning på labben, då vi fick titta på våra bakterieodlingar i mikroskop och försöka identifiera dem med hjälp av bland annat färgning.

   Efter labben åkte jag hem och hade fritid i flera timmar. Det kändes väldigt underligt efter två veckors intensiv aktivitet. Efter det hade vi provsits på Villan, vilket innebar trerätters middag, utklädning och spex. Vårt spex var hur bra som helst! …och jag tycker att det är okej att skryta, eftersom jag inte var med och skrev det. :p

   Vi var våra Astrid Lindgrenfigurer igen, men den här gången var alla läkare. Jag var doktor Ronja och väckte en medlem från Columna Vertebralis med ett ”vårskrik”, efter en operation utförd av Jocke med kniven. Vi hade även ambulans Karlsson, doktor Långstrump, doktor Emil, läkarstudentrumpnissar och Astrid Lindgren som berättare. Jag avslutade spexet med den typiska Ronja melodin, i ett ”vårskrik”, som fick publiken att stämma in i allsång.

   Efter det sjöng vi ett antal verser av ”jag är en fattig bonddräng” men med texten ”jag är en enkel nolla”, skrivna av Joachim. Vi fick senare på kvällen reda på att vi vunnit tävlingen och blivit ÅRETS NOLLEGUPP!!



Haha, notera att det står gupp ist för grupp! Det var nog den roligaste kvällen på hela nollningen…

 

Och så var nollnigen slut…

 

På lördagen försökte jag komma igång med plugget lite grann, träffade därefter Jassie.

 

Söndagen skulle vi ha filmkväll hos Hanna B, men satt bara och pratade. Somliga sov… haha.

 

Måndag- tisdag föreläsningar… Simmade och köpte present till pappa. Onsdag fyllde pappa år. Torsdag gick vi 9-16 och jag åkte och red efteråt.

 

På fredagen hade vi frågestund och självtest i en timme på morgonen, vilket jag tyckte var onödigt, så jag förklarade mig själv ledig den dagen. Pluggade lite och fikade med Hanna S och Emma på eftermiddagen. Efter det gick Emma och jag på filmfestivalen och såg "Ufo in her eyes". En ganska skum kinesisk film, där ett ufo landade i en kinesisk bergsby, fast vi vet inte om det verkligen var ett ufo…

 

På lördag morgon hade jag hopplektion på ridningen. Jag hade köpt en extra lektion av en tjej. Jag fick rida en ny häst, Sally, som var hur snäll som helst, fast som inte förstod att man skulle hoppa över hindren utan bara sprang rakt igenom dem. Vi rev därför alla hinder, och ridläraren sa att det inte var mycket jag som ryttare kunde göra åt det, eftersom det ändå i slutändan var hästen som måste lyfta på sina hovar(!)

   Efter ridlektionen åkte jag till Sagåsen, där många pratade engelska den här gången, så det var intressant att höra folk berätta.

 

På söndagen gick vi på en argentinsk film, "the student", följt av fika Emma, Kristina, Louise och jag.

 

Måndag. Tema 3 – nervsystemet. Fikade med Elin från litteraturen på eftermiddagen. Jag hämtade ut mina tentor på humanisten. Haha, jag fick ”Jättebra!!!” på tentan som inte blev godkänd och bara ”bra.” på omtentan som blev godkänd. Antar att jag blev lite väl ivrig och kom alldeles för långt bort från ämnet på första… men jag är mycket mer nöjd med den än med omtentan, där jag bara skriver utifrån kurslitteraturen och inte analyserar själv… Det har ju funkat att inte använda kurslitteraturen på tidigare tentor liksom… hehe… Men jag blev glad iaf, och på så vis blev jag tvungen att läsa Familjen H***.

 

Tisdagen hade vi vår första praktikdag på vårdcentral! Erik, Thomas, Miralda och jag tog bussen ut till Älvängens vårdcentral, där vi var 9-15. Vi blev uppdelade och fick följa med var sin läkare. Jag kom med vår handledare, Gerd.

   Vi hade fyra patienter under två timmars tid. Jag fick ställa lite frågor, och vid ett tillfälle blev jag lämnad ensam med en patient(!), då Gerd var tvungen att kila iväg och titta på en annan läkares patient. Det var väldigt intressant och spännande att få vara med, lyssna och titta. Jag trodde inte att det skulle vara så mycket fart på en vårdcentral! :)

 

Onsdag – centrala och perifera nervsystemet. Pluggade med Anna en stund på eftermiddagen innan körövningen.

 

Torsdag – grupparbete i neuroanatomi och sen ridning på kvällen.

 

Ledig på fredagen, igår. Klippte mig hos Sandra och hade därefter fadder återbjudning hemma hos Joachim;



Vi åt tacos, hade lite frågesport och spelade pictionary. Vi har underbara faddrar… Jag är väldigt tacksam för vårt Astrid Lindgren tema, det har varit jätteroligt!

 

Idag är det lördag. Om ungefär två timmar ska jag bege mig till Villan, där vi ska ha finsittning, eller Amphioxgasque, som de kallar det.

   Temat är Hollywood 30-40-tal och det ska nu firas att vi inte längre är nollor utan blir T1or. - Riktiga läkarstudenter med egen ryggrad!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0