Salar de Uyuni, La Paz och Lago Titicaca

Fredagen den 25 april 2014

Vi kom fram till Bolivianska gränsen tidigt på morgonen. Solen hade inte gått upp än, så det var kallt och alldeles dimmigt. Vi möttes av en hel grupp människor som stod vid bussterminalen och tiggde pengar, och det kändes väldigt annorlunda jämfört med ställena vi varit på innan.

Det skulle vara ungefär en kvarts promenad från bussterminalen till gränsen, så vi funderade på om vi skulle ta en taxi, men så slog vi ihop oss med hel grupp backpackers och gick istället.

Det tog oss bara cirka en kvart att korsa gränsen, så det gick mycket smidigare än vi trott. Sedan var vi inne i Bolivia!

Bolivia var väldigt annorlunda i jämförelse med Argentina... Mycket fattigare och inte alls lika välorganiserat, men med fantastisk natur.

Från staden vid gränsen, Quiaca, tog vi en buss upp till Tupiza. En hel folkhopföljde med oss till busstationen och försökte få oss att åka med i deras minibussar. Vi bestämde oss dock för att ta den stora lokalbussen, som bara kostade 9 kronor.

Vi var väldigt trötta och hade ont i huvudet på grund av höjden när vi kom fram till Tupiza. Vi sov därför en stor del av dagen, och vandrade runt lite på stan på kvällen. Det var en väldigt liten stad, och alla ville sälja turer till saltöknen, så vi bestämde oss för att åka ut till Salar de Uyuni redan dagen därpå.

Efter att vi hade bokat turen gick vi ut och åt på restaurang med några av de vi träffat på bussen.

På tisdag morgon träffade vi franska Coralie och colombiska Brajhaan, som vi skulle åka i samma bil som. Vi packade in oss i en jeep tillsamans med vår chafför/guide; Rosario och kock; Mabelle. De på vandrarhemmet hade lovat att guiden skulle prata både engelska och spanska, men Rosario kunde knappt ett ord på engelska. Istället fick vi ett häfte att läsa i själva på engelska, medan han guidade på spanska.

Det bar därefter iväg längs en skumpig grusväg upp i bergen. Vi hann dock inte åka långt innan det blev punktering på bilen, vilket Rosario fixade snabbt.

Första dagen var väldigt seg, med omkring 12 timmars bilkörning på cirka 4000 meters höjd. Vi skumpade förbi ett antal olika precis lika dana byar, där ett par hundra människor bodde mitt ute i ingenstanns. Vi fick stanna och titta på lamor och åsnor, och även se några ruiner. Vi hade ont i huvudet och mådde illa av höjden, och det blev något fel på en annan av bilarna, så vi stod stilla länge och kom inte fram och fick middag förrän efter 21 på kvällen.

När vi äntligen kom fram till stugan där vi skulle sova fick vi dubbla täcken att ha över sovsäckarna. Jag hade dessutom på mig mitt underställ, så jag frös inte alls som jag trodde att jag skulle göra på natten.

Andra dagen var mycket bättre! Vi skumpade iväg till en varm källa, där vi fick bada på morgonen. Efter det åkte vi upp på 5800 meters höjd och tittade på en gejser, några rykande hål och kokande lera. Vi åkte därefter ner och tittade på några sjöar och tusentals flamingos. Jag var inte höjdsjuk alls på dagen, trots att vi var så mycket högre upp.

På natten blev jag höjdsjuk däremot... Vi sov i en liknande stuga som natten innan, fast på 4800 meters höjd.

Tredje dagen åkte vi och tittade på lite klippor på morgonen, bland annat en sten som såg ut som ett träd. Därefter fick vi se 4 stycken olika lagooner och massa fler flamingos. Vi fick gå lite promender vid sjöarna och var nere på mycket lägre höjd.

Vi åt lunch vid ett ställe där det fanns vilda kaniner, fast med svansar. De var vana vid att folk kom dit och åt, och man kunde därför nästan mata dem ur handen.

På eftermiddagen åkte vi till en gravplats med mumier. De hade gröpt ur berget så det blev som små grottor med fönster, där de la sina döda och saker de kunde tänkas behöva inför nästa liv. En liten indiangumma guidade oss runt, och vi fick titta in på de gamla mumieskeletten.

På kvällen kom vi fram till salthotellet där vi skulle sova. Det såg nästan ut som ett vanligt stenhus på utsidan, men på insidan såg det mer ut som det salt vi är vana vid. Allt var gjort av salt! Bord, stolar, väggar, taket  och det låg salt på marken som ett grusgolv. Hanna och jag fick ett eget rum och sov så gott, så gott på den lägre höjden.

Dag fyra gick vi upp klockan 5 på morgonen för att åka ut till själva saltöknen. Rosario stannade vid en ”ö”, där vi fick vandra upp och titta på soluppgången.

Hela Salar de Uyuni är ett hav, som för länge sen torkat ut och endast lämnat en massa salt efter sig. Det kändes verkligen som att vara på en ö och se solen gå upp över havet...

Efter promenaden bland hundratals kaktusar på ön hade vår frukost tinat efter natten. Vi flyttade ut i solen och försökte tina upp oss själva också medan vi åt, och därefter bar det av ut i öknen.

Vi kom fram till staden Uyuni vid lunchtid och åkte till en ”tågkyrkogård” precis bredvid staden. Det finns en järnväg genom öknen från Bolivia till Chile, och en massa gamla tåg har lämnats på en plats där de nu står och rostar.

Efter lunch släppte de av Hanna och mig i Uyuni, varifrån vi skulle ta nattbussen till La Paz samma kväll. De andra åkte tillbaka till Tupiza, och det kändes lite sorgligt att lämna dem... Rosario, med sitt eviga leende och ”buenos chichos”, när han vände sig om och berättade vad vi skulle göra vid varje stopp. Mabelle, som skrattade hela tiden och sa att maten innehöll ”nada de nada”, eftersom jag var allergisk och det andra paret veganer. Coralie och Brahjaan var också väldigt trevliga.

Vi träffade de vi ätit ute med i Tupiza dagen innan turen, och spenderade resten av dagen på en restaurang tillsamamns med dem.

Nattbussen till La Paz var en skumpig historia i detta grusvägarnas land. Efter ett tag kom vi äntligen ut på en asfalterad väg, och jag kunde sova.

Jag trodde att det skulle vara mycket mer berg och dalar i Bolivia. Jag hade föreställt mig smala och branta vägar med stupande sidor, men den delen vi har sett har varit ganska platt och ligger som på en platå uppe i bergen.

La Paz var så fint! Det ligger som i en dal mellan bergen, och vi kom fram tidigt på morgonen. Solen hade inte gått upp än, och man kunde se hela staden med alla sina ljus uppifrån.

Vi hade två lugna dagar i La Paz, då vi gick runt i stan och till ett antal marknader, bland annat en häxmarknad.

Vi besökte även ett kokamuseum, eftersom de flesta tuggar kokablad så flitigt här och det är en så stor del av deras kultur.

Vi kom till ett vandrarhem utan kök, så vi åt ute och spenderade mycket tid på olika restauranger och caféer. Allt är så billigt i Bolivia, så det gjorde inte så mycket utan var bara väldigt gott och mysigt.

Eftersom det var påskafton var det massa folk ute på kvällen första dagen. Det var konsert vid torget och de sköt fyrverkerier.

På måndagen åkte vi upp i bergen för att cykla längs ”Death Road”; en grusväg som tidigare var det enda sättet att ta sig mellan La Paz och Yungas. Vägen är brant, och det stupar ner hundratals meter på enda sidan av vägen en stor del av tiden. Den börjar högt uppe i bergen, och ringlar sig ner hela vägen till djungeln. Vägen har fått sitt öknamn eftersom många bilar och bussar har trillat över kanten, och den anses därför vara världens farligaste väg. Nu finns det dock en annan väg mellan städerna, och vägen har blivit en väldigt populär mountainbikeled.

Vi gick upp tidigt och åkte minibuss upp i bergen, där det låg lite snö på marken. Vi blev avsläppta och fick cyklar, hjälmar, kläder och benskydd. Efter det bar det av.

Första timmen gick längs en asfalterad väg, och var nog mest till för att vi skulle lära känna cykeln. Vi fick därefter lasta upp cyklarna på minibussen, och de körde iväg till själva Death Road.

Det var nog det häftigaste jag har gjort i hela mitt liv! Det var en underbar känsla att flyga fram på cykeln. Utsikten var fantastisk, och man kunde verkligen se hur naturen förändrades på vägen ner; från berg till regnskog. Så fort vi kom ner under molnen började det bli grönt, och vi åkte förbi och igenom ett antal porlande vattenfall på vägen ner.

Det kändes inte farligt, eftersom vi knappt mötte några fordon alls på vägen ner. Det var grusigt, och det kändes som att det fanns stor risk att trilla. Men det kändes aldrig som att det fanns risk att trilla över kanten, eftersom man var väldigt försiktig när det stupade på sidorna.

Det var ganska fysiskt ansträngande och väldigt utmanande att cykla på gruset och stenarna. Jag har fortfarande lite träningsvärk i mina ben nu 4 dagar senare, och Hanna bröt efter halva vägen.

Efter cirka 6 mil kom vi i alla fall ner till Yungas, där vi fick t-shirtar och fick äta av en buffé. Vi stannade där någon timme, innan vi åkte tillbaka till La Paz längs den nya vägen. Solen gick ner över bergen, och det var så fin utsikt över bergen och dalarna. Då såg det ut så som jag hade tänkt att hela Bolivia skulle se ut...

Dagen därpå, tisdagen, tog vi bussen till Puno i Peru. Vi fick hoppa ur bussen och stå i kö i någon timme vid gränsen, innan bussresan fortsatte.

Puno är också fint, och hittills känns det mycket modernare i Peru än Bolivia. Man kan betala med kort, och det finns bankomater överallt. Det finns även vanliga mataffärer, så man inte behöver köpa allt i små kiosker och olika stånd på gatan.

Vi kom till ett jättefint vandrarhem, och gick runt lite i stan på eftermiddagen.

Puno ligger precis vid Titicacasjön, så på onsdagen åkte vi ut med båt till de flytande öarna; Uros.

Folket på öarna flyttade ut på sjön för att fly undan preinkafolket, som kom och ville styra över deras stammar. De visade oss hur de bygger sina öar av vass från grunden. Öarna håller i cirka 25 år, om de sköter om dem väl. Skötseln sker genom att lägga på ny vass varannan vecka, i takt med att vassen underst ruttnar. De berättade även om livet på de små öarna, och vi fick åka på en liten båttur med dem.

Jag tycker det var otroligt fascinerande att se hur de lever, men själv skulle jag få panik om jag bodde på en så liten ö. Tänk att bo på en ö där det bara är cirka 20 meter till andra sidan ön! De berättade dock att de brukade åka ut på sina små båtar när de ville ha lite egen tid...

Efter det åkte vi vidare till Taquile, som är en större ö cirka 2,5 timmar bort. Hanna och jag skulle stanna och bo hos en familj på ön över natten. Vi hann inte mer än att sätta oss ner vid lunchstället med de andra turisterna, förrän guiden sa att mannen i vår familj skulle komma och hämta oss istället. De hade tydligen redan förberett lunch åt oss.

Vi väntade en liten stund, och sen kom en mössklädd liten man, vid namn Celso, gående. Han hade även, likt alla andra män på ön, på sig de traditionella kläderna de alltid använder när de lämnar huset. Vi gick en promenad hem till honom och fick en god lunch som hans fru, Juana, hade förberett. De hade även en sjuårig son, Wilfredo, och en liten katt.

Det var jätteintressant att bo hos familjen! De berättade för oss om livet på ön... Mycket kretsar runt att man ska gifta sig, och familjer hjälps åt att bygga ett nytt hus när någon gifter sig. I stort sätt alla stannar på ön, eftersom de har sin jord och sina liv där. De kan inte direkt åka till övriga Peru, för att till exempel läsa vidare på universitetet, eftersom de inte har några pengar att leva för utanför ön. Celso berättade att han och Juanna dock åker till grannön en gång per år.

De berättade även saker som att de spelar mycket olika sporter, och att det finns 6 stycken olika små kommuner på ön som spelar turneringar mot varandra varje helg. Att alla på ön av tradition är vegetarianer, men att de äter fisk. Att de har en skola, där all undervisning sker på spanska. De flesta kan därför spanska, trots att de pratar quechua hemma. Att lärarna är från fastlandet, och att de bland annat undervisar i katolsk religion. Kristendomen börjar därför få större inflytande på ön, och Celso själv trodde både på deras ursprungliga Moder Jord och på Gud.

Alla män stickar mössor, och de olika mössorna har olika betydelser så som vilken position man har i byn och vilken civilstatus man har. Kvinnnorna stickar och väver andra saker, så som skärp. Varken Celso eller Juanna har ett jobb, utan brukar sin jord och köper lite saker för pengarna de tjänar på att ta emot och sälja saker till oss turister.

Celso berättade även att de hade ett rotationssystem för att ta emot turister. Det betydde att det var hans familjs tur ungefär var 15e gång, men att väldigt få väljer att stanna på ön över natten. De flesta åker bara dit på en dagstur, vilket inte gynnar lokalbefolkningen lika mycket.

De målade en karta över ön, så vi kunde vandra runt själva och besöka några ruiner och heliga platser. Vi gick därför en promenad på ett par timmar, innan det var dags att äta middag med familjen. De blev förvånade över hur snabbt vi kom tillbaka efter promenaden, för tydligen brukade det ta turisterna minst två timmar längre tid än det hade gjort för oss att vandra runt. Jag antar att de som brukar komma dit inte är lika höghöjdsvana som vi nu har blivit.

Dagen därpå hade fina lilla Juanna lagat äggfria pannkakor till frukost åt oss. Vi satt och pratade med familjen en stund till, och de visade oss några av sakerna de vävt/virkat. Efter det gick vi till en pytteliten stenig strand en stund, innan det var dags för lunch och att därefter återvända till turistgruppen.

Celso följde oss tillbaka till torget, och tog oss till en lunchrestaurang där vi var helt själva. Alla andra turister satt på de vanliga restaurangerna precis vid torget. Det kändes roligt att vara på ett ställe som inte var lika turistigt, trots att de serverade precis samma två maträtter som alla andra ställen på ön gjorde.

Efter maten var det dags att säga hejdå till Celso. Vi traskade tillbaka och fann turistgruppen där vi lämnat dem dagen innan, och 3 timmars båttur senare var vi tillbaka i Puno.

Idag har vi bara haft en lugn dag i Puno. Jag har suttit på vandrarhemmet och skrivit på morgonen. Vi har ätit lunch ute, och sitter nu på ett café på en mysig innergård och fortsätter läsa och skriva.

Imorgon ska vi åka till ett litet ställe som heter Chivay, där vi förhoppningsvis ska gå på vandring i Cañon del Colca. Vi stannar där ett par dagar, innan vi åker vidare till Cusco.

Ha det så fiiint där hemma i vårsolen!

Kramar!!

Dos semanas en Argentina

Söndagen den 13 april 2014

Efter ungefär ett dygns resa med mellanlandningar i Sydney och Santiago kom jag fram till Buenos Aires på måndag eftermiddag. Väl där skulle jag vänta i 5 timmar på flygplatsen på att Hanna skulle komma fram. Hennes plan blev dock ganska försenat, så det blev en lång väntan innan hon äntigen kom ut genom dörrarna.
   Det kändes bra att jag hade bestämt mig för att vänta i alla fall, för det första som hände när vi skulle ta oss till vandrarhemmet var att jag blev lurad att betala dubbelt så mycket pengar till taxichaffören.

Dagen därpå hann vi inte gå mer än ett kvarter innan jag plötsligt fick ”fågelbajs” på mig. En medelålders kvinna kom och sa något i stil med ”hoppsan, vill du ha papper?”. Hon ville torka av mig, men Hanna viftade som tur var med mig bort. Hon hade läst att det tydligen är ett vanligt trick för att sno turister på saker här. - Någon kastar klet på en och erbjuder sig att torka, medan någon annan plockar ens saker.
   Jösses, vilket välkomnande till Sydamerika!

Trots den ryckiga starten hade vi 4 mysiga dagar i Buenos Aires, utan fler större missöden. Vi gick runt till några parker, besökte den färgglada stadsdelen La Boca och kyrkogården där Evita ligger begravd. Vi provade på att dansa tango på vandrarhemmet, gick ut och åt väldigt god mat, snurrade runt en hel del och bara njöt av att umgås med varandra igen.
   Det var helt underbart att bo ett dubbelrum! Jag tror det var första gången på 11 veckor som jag kunde sova en hel natt, utan att bli väckt av olika människor. Nej okej, på turridningen kunde jag med sova bra med. Men förutom då...

På fredag kväll tog vi nattbussen till La Rioja; en resa som tog 16 timmar. Argentina är dock kända för att ha väldigt bra bussar, så vi köpte ett liggsäte och bussen var väldigt lyxig. Vi fick middag, fika, de visade film och man fick filt och kudde. Vägen var stor och rak och vi lyckades båda sova en del på natten, vilket gjorde att resan inte kändes så lång.

På lördag förmiddag kom vi fram till La Rioja, dit vi åkte för att besöka Talampaya nationalpark och Valle de la Luna.
   Vi tog det mest lugnt den dagen och försökte fixa en tur till parken. Det skulle bli dyrt att åka bara vi två, eftersom man var tvungen att ha en chafför om man ville se båda parkerna. På kvällen knackade det dock på vår dörr, och de på vandrarhemmet hade hittat två till som också ville åka på turen dagen därpå.

Så på söndagen bar det först av till Valle de la Luna – Måndalen. Det är ett naturreservat med klippformationer av samma berg och mineral som finns på månen.

Det fanns även dinosauriefossiler och helt runda stenar, som formats av väder och vind och begravts i berget. När berget långsamt vittrar sönder kommer de runda stenarna upp igen.
   Precis bredvid parken fanns det röda berg, och gränsen mellan de grå månlandskapsberget och det röda berget var knivskarp. De olika bergsarterna kom från två olika kontinentalplattor, och de fördes ihop när Anderna skapades för miljontals år sedan.
   En guide berättade om geografin på spanska, och jag förstod faktiskt en del. Hanna hjälpte till att översätta resten.
   Vi åkte därefter vidare till Talampaya och tittade på fler coola klippformationer.

Vi hade bokat tre nätter i La Rioja, för vi visste inte hur lång tid det skulle ta att fixa turerna till Talampaya och Valle de la Luna. Vi tyckte att det gick så smidigt att åka nattbuss att vi bestämde oss för att göra det igen, så vi hade därför två dagar till i den lilla staden när vi varit iväg på turen.
   Det var så skönt att komma iväg från storstaden och allt folk i Buenos Aires. La Rioja är en liten stad, och det kändes väldigt tryggt där. Vi satt på uteserveringar och vid fontänen på Plaza de Julio och tog det bara lugnt resten av tiden vi hade i staden.

Vi försökte besöka ett inkamuseum, men vi kom dit precis när det stängde för siestan. Jag har fortfarande inte vant mig vid att allting stänger här mellan cirka 13 och 18 på dagen. Om man är lite seg ut så hinner man inte mycket innan allting stänger. När man sedan varit ute ett antal timmar, och det börjar bli dags att gå hem och laga mat, så öppnar allt igen i ett par timmar. Om man sedan har lust att gå ut efter middagen, om man är lite långsam, så kommer man ut lagom till allting stänger igen.

På tisdagkvällen tog vi alltså nattbussen i 14 timmar upp till Salta, vilket också är en mindre stad vid bergen och som bland annat är känd för bra utomhusaktiviteter. Vi bokade ett flerbäddsrum, och hade tänkt vara där i ungefär 3 dagar och prova på forsränning. Sedan ville vi eventuellt också åka ut till en argentinsk ranch och rida.
   Det visade sig inte vara så lätt att boka forsränningen, eftersom de var tvugna att vara minst 4 personer för att göra turen. Det är inte riktigt säsong nu, men de sa att det kanske skulle lösa sig till helgen. Vi bokade därför en heldags ridning inför torsdagen istället.

På torsdagen kom därför två stycken ”gauchos”; argentinska cowboys, och hämtade oss och två irländska tjejer. Vi åkte ut till deras gård och red två gånger två timmar, och grillade däremellan.

Första ridturen tyckte jag var ganska seg till en början. Vi skrittade på små leriga stigar upp i bergen. De irländska tjejerna var nybörjare, och vi gick på ett långsamt led efter varandra. Jag hade nästan gett upp hoppet på att det skulle bli lite fart på ridturen, när vi kom ner till en äng och gauchon frågade oss om vi ville galoppera. Det ville vi, och jag blev glatt överraskad när guiden sa åt mig att ta täten. Jag och min ganska pigga häst fick därför galoppera iväg med resten av gruppen efter oss.
   Efter några till galopper kom vi tillbaka till gården och grillade. Vi tog det lugnt ett par timmar innan det var dags för den andra ridturen; längs grusvägen som ledde till gården.
   Den ritten var helt fantastisk! Jag fick galoppera i täten, och vi galopperade en hel del. Hästen jag red lyssnade jättefint på mig, trots att jag inte gjorde helt rätt. Hästarna är vana vid långa tyglar och små hjälper, men guiden kom på mig med att korta upp tyglarna på engelskt vis. Det kändes inte som att man hade kontroll med så långa tyglar, och jag kortade upp dem automatiskt.
   Efter halva ridturen bad guiden oss att stanna och hoppa av våra hästar. Hanna fick rida hästen jag ridit istället, eftersom hennes var så seg och inte riktigt ville galoppera. Jag fick rida på guidens häst; en 4 åring som han höll på att rida in! När vi frågade varför sa han bara att han ville ”göra ett experiment”. Han sa även att om jag inte skulle göra helt rätt så skulle jag aldrig få stopp på hans häst. Han bad mig därefter att ta täten igen, så jag galopperade lite nervöst iväg på långa tyglar och hoppades verkligen att jag skulle göra rätt.
   Hans häst var fantastisk. Så känslig... Hon lyssnade hur fint som helst, och vi fick galoppera ganska mycket på tillbakavägen med. Hanna fick, till sin förskräckelse, också fart när hon satt på den piggare hästen. Jag ville aldrig att ridturen skulle ta slut...

På fredagen tog vi en kabinlift upp till toppen av ett berg precis i utkanten av Salta. Vi fikade där uppe och gick därefter ner. Jag fick i mig ägg, för fjärde gången hittills på den här resan. Folk är hopplösa med med att lova att det inte är ägg i saker! Jag mådde bättre på kvällen i alla fall och vi hade en mysig kväll helt själva i flerbäddsrummet, på ett nästan folktomt vandrarhem.
   Vi gick än en gång och hörde om forsränningen skulle bli av dagen därpå, men de sa då att de hade fått ihop en grupp tills på söndagen.

Vi bestämde oss därför för att stanna en extra dag i Salta, och strövade mest omkring på lördagen. Vi hamnade, som vanligt, i en park i ett antal timmar. Vandrarhemmet fylldes med folk igen, och det blev ett himla oväsen på kvällen/natten.

Idag vaknade vi klockan 4 på morgonen av att alla partymänniskor kom hem och fortsatte festa på vandrarhemmet. Jag låg och väntade på att klockan skulle bli 6.30, så vi skulle kunna gå upp och göra oss klara inför forsränningen.
   Vi hade bokat ett paket där man fick åka forsränning på förmiddagen, fick argentinsk barbecue till lunch och därefter fick åka linbana över floden och dalen.
   Forsränningen var okej, men floden var liten och det gick inte lika snabbt som jag trodde det skulle göra. Jag tror jag fortfarande är ganska mätt på floder och forsar efter de tre dagarnas kanotpaddlingen i Wanganui River...
   Det var ungefär 10 stycken klass 3 forsar och några mindre forsar. Vi var 4 stycken plus guiden och två hundar i en liten gummibåt. I en annan båt satt en grupp små gubbar från Chile. De jobbade i gruvorna och påminnde verkligen om de sju små dvärjarna, då de paddlade i precis samma takt med ett ”åhej, åho, åho”. Vi var inte lika duktiga på att paddla i samma takt som varandra i vår båt, hihi.
   Man kunde haka fast fötterna, så det kändes inte som att man skulle trilla i, och vår guide var duktig på att instruera oss hur vi skulle paddla genom forsarna.
   Efter det grillade vi, och sedan var det dags att åka linbana. Det tyckte jag var betydligt mer spännande och läskigt! Linbanan var 600 meter lång och den högsta spände över floden och dalen på en höjd av cirka 200 meter. Vi fick gå upppå en brant stig i ungefär en kvart, och därefter åka 4 gånger på olika linbanor ner till huset igen. Jag blev riktigt höjdrädd inför första åket, men sen var det roligt.
   Här ser man guiden, en av de chilenarna och kan skymta plattformen på andra sidan dalen.

Nu sitter jag i en soffa på vandrarhemmet och skriver. Hanna ligger och sover bredvid mig. Om några minuter ska vi börja ta oss till busshållplatsen, för att åka nattbuss till Bolivianska gränsen. Om allt går som planerat kommer vi komma dit lagom till det öppnar imorgon. Vi har då hela dagen på oss att korsa gränsen och ta oss till Tupiza.
   I Tupiza ska vi försöka åka ut några dagar till Salar de Uyuni; en saltöken där man bland annat får sova på hotell gjord av salt.