Carnaval & utklädningsdagar

På engelska lektion:

Prof:

"Si vous écriviez une lettre formelle il faut que vous écrivez une adresse en haut de la page, et comme vous ne le connaissez pas et que ce n'est pas mentionné dans le texte, il faut en inventer une ."

Eléonore säger något riktigt franskt namn som jag ej kommer ihåg nu så jag skriver bara "... " nu.

« Oh, là, là. Est-ce que tu as déjà entendu quelqu'un s'appeler ... en Angleterre Eléonore ? »

« Bah, non... C'est un nom français monsieur. »

« Et il te semble logique d'utiliser un nom français pour nommer une rue au Kenya, où l'anglais et le swahili sont les langues officielles ? »

« Um... Non... »

« Et comme tu ne parles pas swahili, ça ne t'apparaît pas plus logique de lui donner un nom anglais ? »

Pause.

« Vous devriez appeler la rue comment, alors ? Oui, Sarah ? »

« Ben... 7 Hakuna-Matata Street ! »


Lördagen den 14 mars 2009


Jag vaknade tidigt idag av att en snickare kom hit och borrade. Eller tja, inte jätte tidigt men lite innan 8. Jag brukar nästan alltid vakna runt 9 tiden så det är ju inte så mycket tidigare än vanligt.

   Igår var mina värdföräldrar iväg på konsert med Lola, den yngsta systern, på kvällen och jag var ensam hemma med Léa. Jag försökte verkligen prata med henne, men efter att man har frågat om ca 10 olika saker för att få igång en konversation och hon bara svarar kort så känns det som att man nog gör bättre i att vara tyst. Jag tänkte istället att jag kunde passa på att låna Lolas dator och gå in på msn igår kväll eftersom hon inte var hemma och Léa varken ville prata eller titta på någon film, fast Léa hann före och sa att hon skulle sova i Lolas rum för att hon var trött. Hm... Hon sover aldrig i Lolas rum annars och sen senare på kvällen så hörde jag att hon tittade på film där inne... suck...


Jag har precis vart ute och gått och det luktar så somrigt ute. Idag är det dock kallt och grått, men blommor har börjat slå ut och det luktar liksom sommarregn på något sätt.


Det är redan två veckor sen jag skrev sist! Det känns som att tiden börjar flyga fram.

Jag och Marina har haft fullt upp de senaste två veckorna med operation "få mig att flytta in i hennes värdfamilj". Ett mycket underhållande projekt som tar upp mycket av mitt tänkande.

Marinas familj har visst blivit lika förtjusta i mig som jag är i dem verkar det som, och förra veckan har Marina börjat "förbereda dem psykiskt för den stora frågan" som hon säger ofta och jag tror hon är ganska stolt över den meningen på franska. Liten parantes, hon har bara vart här i lite över en månad.

Hon säger att hon har börjat prata väldigt väl om mig och nämner att jag inte trivs så bra i min värdfamilj, att jag bara bor hos dem på helger, etc. Denna veckan har det dock varit lite lugnare i planerandet för jag har inte vart lika taggad som första veckan efter att jag sov där. Det var ganska mysigt i min värdfamilj på söndagen förra helgen och jag blev känslosam när jag tänkte på att eventuellt lämna dem. Kan inte riktigt beskriva det, för vet ej riktigt hur jag känner själv, men det känns som om min värdfamilj på något sätt är en del av mitt Frankrike, och tanken på att jag snart ska åka hem igen återkommer ganska ofta och får mig på något sätt att vilja hålla allt kvar. På så sätt känns det som att jag lite redan lämnar mitt liv här nere om jag byter värdfamilj... Men men, jag tänker inte försöka analysera mig själv nu för tillfället utan istället berätta vad som har hänt sen sist.


Jag skulle precis åka iväg på Carnaval förra gången jag skrev.

Carnaval var super. Jag åkte dit med min värdfamilj som släppte av mig och Lola och strövade sen runt en stund och tittade på alla utklädda människor, karuseller och stånd innan Marina helt plötsligt dök upp från ingen stans när jag precis skulle slå henne en pling och undra vart hon höll hus.

   Vi köpte "chi-chis" med nutella i en papperspåse, vilket blev jättekladdigt, och gick runt och tittade på allt. Den stora gatan var avspärrad för bilar och istället körde ett tjugotal flakbilar runt med människor utklädda och med olika teman. Som kortegen i Göteborg, fast inte riktigt lika pampigt. Det kastades ut godis och konfetti överallt, hela gatorna var täckta av konfetti (vilket består av massa små färgglada papperslappar, ifall det inte skulle ha samma betydelse på svenska. Vänta, jag tror geggan de sprutade på varandra också hade samma namn.)

   Vi började leka med några små utklädda tjejer i ca 5 årsåldern och sprang runt och jagade dem och kastade papperslappar på dem. De var hur söta som helst. Lyckades fånga en av dem in action:





Söt va?

Annars åkte vi inga karuseller för det tyckte vi var för dyrt, 5 E för att få åka en liten snurrsak.

   Vi gick sen hem till Alexandras värdfamilj en liten stund och träffade henne. Hennes värdfamilj var också helt underbart snälla. Jag stannade där till min värdmamma ringde och sa att de tänkte åka hem och att de väntade på mig utanför Christophes jobb, NU.

De gör alltid så, de kan aldrig säga i förväg när de tänker komma och hämta och kan aldrig ringa och förvarna några minuter innan. Det är alltid "vi är här nu, vart är du?". Det tog mig 10 minuter att gå tillbaka in till stan från Alexandra så de såg ganska sura ut över att ha fått vänta när jag kom.


På onsdagen hade vi Bac Blanc i fysik/kemi hela eftermiddagen. Det känns som att det gick bättre än vad det brukar med, jag skrev 4 sidor fram och bak (eller asså inte fram och bak men fram och baksida), och kändes som att jag iaf hade lite koll på vad jag kluddade dit, men vi får väl se hur det går. Varje fråga gav typ 0,25 p så även om jag får 10 rätt så kommer jag ändå inte få mer än 2,5 totalt. Det känns ju lovande. Men men, den som lever får se.


Torsdagen var det dags för volleyboll. Det är så himla sköönt att inte ha acro gym längre så ni anar inte! Volleybollen gick fin fint. Jag var med Lauren för vi parade ihop oss två och två och övade passar och mottagningar nästan hela lektionen. Sen fick vi spela lite två mot två och spelade mot Julie och Nassiba i min klass. Det var kul, nästa gång ska vi försöka para ihop oss med Delphine och Carmen istället och försöka få lite mer spel.


Lördagen sov jag hemma hos Mariah (USA) med Georgia. Jag kom dit på eftermiddagen och då var Georgia redan där och de var djupt inne i Grey's Anatomy. Georgia hade tydligen precis köpt första säsongen och de nästan dregglade över den båda två. Jag slog mig hos dem i Marias säng och de förklarade en massa om vilka karaktärer som var vilka, vem som tyckte om vem och sen kollade vi på några avsnitt. Så nu äntligen har jag sett lite av tv serien som verkar fascinera så många. Hm... Jag kanske bara hade otur med de avsnitten jag såg.. ? Eller att man måste vänja sig vid serien först, eller nåt..?

   Vi spelade sen monopol några timmar med paus för att laga middag, köttfärssås och spagetti, tittade på ytterligare två avsnitt av Grey's A. innan vi efter mycket trubbel fick fällt ut en bäddsoffa där jag och Georgia sov.


Dagen efteråt, söndag, var det Lolas 14 årsdag och vi var 19 människor i huset varav alla släktingar eller ingifta... och så jag. Jag ville ge henne en biobiljett i födelsedagspresent, men man kunde visst inte köpa bara som en present en biljett till vilken visning som helst, utan nej, man var tvungen att köpa till en viss föreställning en viss tid en viss dag. Typiskt franska biografen, har tidigare berättat om hur man inte kan veta i förväg om tider etc.

Jag köpte iaf ett fiint kort och skrev att jag gav henne en biobiljett och att hon skulle säga till när hon ville gå och köpte en kit-kat choklad och la i kuvertet för att ge henne nått litet. Vet ej om hon läste på kortets baksida dock och vet att jag ville ge henne en biobiljett eller om hon tror att jag bara gav henne en liten choklad, hon har ej sagt nåt om det.


Sen vart det skolvecka igen.

I tisdags var det exakt 100 dagar innan Baccen. Det firas genom att alla i terminal klär ut sig till olika saker. Det hade pratas lite olika om vidare det skulle vara något speciellt tema för olika klasser, om det var på måndagen eller tisdagen man skulle klä ut sig etc, och i fredags sa alla saker och kom med olika teorier så jag inte visste vad jag skulle ta mig för i helgen, om jag skulle klä ut mig på måndagmorgonen eller vänta tills på tisdagen. Det var ett himla liv om att vi inte fick klä ut oss heller för att man var tvungen att ha rektorns godkännande om man ville göra det och att vår rektor hade förbjudit Jay de Beaufort det här året. Turligen nog hörde ingen på skolan något om det, he he, och vad skulle de göra? Arrestera oss för utklädningskläder och smink?

   På söndagskvällen bestämde jag mig dock för att jag nog gjorde bättre i att klä ut mig på tisdagen och liksom kolla läget innan. Ville liksom inte vara den enda som kom till skolan utklädd på måndagmorgon, (hade dock vart rätt typiskt mig antar jag..), särskillt inte om det var förbjudet. Dessutom hade de flesta sagt tisdagen och eventuellt måndagen också om man ville och jag bestämde mig för att lita på majoriteten. Det gjorde jag rätt i. Det hade tydligen blivit bestämt att det skulle vara tema "classe" på måndagen och killarna var klädda i kostymer och slipsar och tjejerna typ skjortor och skjorts och vissa med svarta klänningar. Det var dock inte alla som var utklädda, så man stack inte ut som "normal".

   Tisdagen var det dags för den riktiga utklädningsdagen, då alla fick klä sig som de ville. Jag hade kjol, min rosa zoul tröja och benvärmare plus en sned tofs po huvudet och en del rosa ögnskugga Delphine lånade mig. Jag visste inte riktigt vad jag skulle klä ut mig till så det kändes som att 80 tals människa var ett säkert kort, samma sak som jag hade på Karins födelsedag förra året.

   Det var jättekul att se alla människor utklädda och jag blev jätte förvånad över att det var så många som tog det så seriöst! Skolan kryllade av allt ifrån prinsessor till pirater till nördar till folk med pjamasar, sport fånar. Många passade jättebra i sina "nya stilar", och vissa tyckte själva att de passade utomordentligt i sin nya stil, som tex killen på L som jag ALDRIG kan komma ihåg namnet på, som fortfarade är sminkad till pirat. *skrattar*

   Jag försökte fånga så många som möjligt på bild, här är vi allihopa i min klass. (om jag får fotot att funka i bibblan sen vill säga) Den enda som saknas är Allan.. och Sarah, men hon droppade av från skolan nån gång innan jul så vi räknar inte in henne i klassen längre.
Voilà: TSA




Den här veckan har vart jätte skön. Efter utklädningsdagarna då alla var fina och glada, kanske förutom rektorn, men jag tror inte han var så sur heller. Anledningen till att de ville förbjuda det i regionerna är typ för att det spårar ut på många ställen och folk kastar ägg på varandra, klottrar över allt etc. Ungefär som din "Muck up day" eller vad var det det hette Viktoria, i Australien innan skolan slutar? Kom det dit några får dagen efter föresten?
   Nu har de fått sina sista betyg innan baccen och baccen rättas anonymt, så nu är det många som tycker att det är dags att sluta plugga och "passa på att göra såna saker som de aldrig kunnat göra innan" i skolan.

Btw, innan jag kom hit trodde jag stenhårt att det bara var baccen i Frankrike som räknades. "Allt för slutprovet i terminal" ungefär, men det är inte alls så! Många skolor tittar inte ens på resultaten på baccen utan går på elevernas "mappar" med betyg de fått genom alla år i skolan, och väljer ut de bästa. Där har vi anledningen till att så många går om årskurser. Baccen ses dessutom som enklare att få bra betyg på än de vanliga betygen de får varje trimester. Den måste likosm bara vara avklarad för att komma in på högskolan sen, i det flesta fall.

Så nu har många börjar ta det lugnt. Skumt va?


Min skola är dock snäll och oskyldig och det var bara en rolig dag, inget kladd.:)


I onsdags hade jag inga lektioner alls för M. Lagarde är bortrest och fysik/kemi labb är min enda lektion den dagen. Så jag fick reda på klockan 07.50 att jag redan hade slutat för dagen. Tillbringade förmiddagen i skolbiblioteket och åt sen lunch med Georgia, Stephanie gänget och träffade Justine, Tamara och Hugo på eftermiddagen. De satt ute i solen utanför bion när jag kom till dem och vi satt där ett tag innan vi gick till ett café där jag aldrig varit tidigare men de tydligen håller till för jämnan.

Lite mer folk kom och vi hade jätte trevligt innan jag och Tam var tvungna att bege oss tillbaka till internatet.

   Jag har pratat ganska mycket med Thaïs på internatet och hon kommer troligen och hälsar på i augusti någon gång! Det känns jätte skumt att planera för sommaren när jag är hemma igen...


I torsdags var ej gymnastik läraren här så då slutade jag klockan 14 redan och det var också den dagen sitta ute i t-shirt väder där jag satt och läste ett tag utanför skolan och sen åter Hugo, Justine och Tam kom och slog sig ner när de slutat.


Tjaa... Igår och idag har jag redan beskrivit.

Jag pratade nyss med Marina och jag ska dit och sova imorgon!

Ska nog droppa bomben då och fråga hennes familj om jag kan bo där den återstående tiden... Wish me good luck!


Krameli kram kram!


Kommentarer
Postat av: Mica

Lycka till!! (Flickan va jätte söt, du lyckades verkligen fånga henne mitt i det) =)

2009-03-22 @ 12:18:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0