woooh! Slapp acro gym

Söndagen den 1 februari 2009

Dadans födelsedag!


Jag har precis hjälpt Léa med hennes engelska läxa. Vi översatte lite meningar från franska till engelska och tvärt om och det är värsta lärorikt för mig med att göra för de går igenom saker som är lite luriga med grammatiken och jag inte har helt koll på på franska än, så vi får träning båda två. :)

Innan dess var jag ute och sprang och sen och simmade med Lola och Christophe (yngsta värdsyster och värdpappa). Innan har jag och mamman tränat varje söndag.. Förutom när det regnat, blåst, vi haft för mycket att göra, vart för trötta, vart förkylda eller helt enkelt inte haft lust. Haha, trots alla "förutom" har vi tränat 4 söndagar sen jag kom hit, om jag inte minns fel. Men nu har Lola och Christophe bestämt sig för att alltid träna på söndagar, och de är ganska envisa, så tror det kommer bli lite mer struktur på det hela nu när de vill träna. Mamman följde inte med för hon hade annat att göra; hihi. Vi får väl se hur det går..

Det var ganska trevligt iaf.


I måndags när jag kom till internatet efter stormen i helgen, så fick jag höra att de flesta var strömlösa. Inne i Périgueux och i byarna i närheten har vi haft ström, men ute på landet är det visst dåligt med det och de flesta internatborna bor några mil bort ute på landet.

Delphine berättade med lysande ögon att hon inte haft någon ström på hela helgen och att de hade fått tända gasollampor i huset och att hon hade suttit halva nätterna och läst riddarromaner. Hon konstaterade sen att hon älskar strömavbrott, bara det inte var det för ofta, för det var väldigt jobbigt att inte ha varmvatten... Det lät hur mysigt som helst när hon satt och pratade om det och jag kom på mig själv med att sitta och önska att jag också haft strömavbrott, innan jag kom på vad det var jag satt och önskade.


Jag tycker om tisdagar för vi har intressanta lektioner då; två timmars filosofi, sen privatlektion franska med M. Augrass, lunch, 2 timmars matte och sen en timme franska med tvåorna. Jag satt i skolcaféet en stund medan de andra pluggade och helt plötsligt kom Antoine och en annan från L och slog sig ner. Jag har inte pratat så mycket med dem innan, men de är i L gänget som jag var med lite grann innan jul, men sen dess har jag inte vart med dem direkt. Innan satt de alltid på en speciell plats i korridoren och jag brukade gå och sätta mig hos dem eftersom jag kände Nick. Men nu när inte han är här (han har ju åkt tillbaka till Nya Zeeland) så har det liksom inte riktigt blivit så att jag har vart med dem de veckorna nu efter jul. De har inte heller vart där hela gänget riktigt som innan så det känns inte lika naturligt att bara komma och slå sig ner. Jaja, de två kom iaf och satte sig och vi pratade en del vilket kändes jättekul, typ "vi kan fortfarande vara med varandra om du vill även fast Nick inte är här". Tror jag iaf, det var så  jag tolkade det..:P


Ondsagen var en superbra dag. Jag slutade klockan 10, eftersom jag inte längre har biologilabb till klockan 12. Vi lyckades än en gång bra med vår labb och efter att jag slutat begav jag mig in till Périgueux för att kolla bioprogrammet för veckan. Australia gick fortfarande bara på eftermiddagen vid fem tiden så det kunde inte bli den onsdagen heller och jag vandrade tillbaka framåt lunchdags till skolan där jag träffade Georgia och Stephanie i bamba.

   Innan hade jag nästan alltid något jag kunde göra på onsdagseftermiddagar eftersom Delphine ofta ville hitta på något och Nick stannade kvar till kl 18 innan han hade sin tennis på kvällen, så jag hade alltid någon att vara med, men på senaste tiden har Delphine haft en massa andra saker att göra, som den här veckan när hon åkte till Paris på filmfestival med sin pappa och bror (hon frågade om jag ville följa med någon dag innan hon skulle åka, men hon skulle bo hos någon tant hon aldrig träffat innan, så jag kunde inte bo med henne. Sen det var ju den lilla detaljen att hon skulle åka dagen efteråt och lite kort varsel att försöka fixa saker. Men jag blev jätteglad att hon frågade!) Nu har jag kommit av mig... Vad jag ville säga var att hon brukar vara upptagen på onsdagar nu för tiden och Nick befinner sig på andra sidan jorden, och det är lite långt att ta sig en eftermiddag, så jag kan inte längre räkna med att alltid ha några jag kan vara med.

   Hittade iaf Georgia och Stephanie i bamba (Stephanie är utbytesstudenten från Tyskland) och Stephanie skulle visst inte ha handbollsträning den eftermiddagen så vi bestämde oss för att hitta på någonting. Hon behövde köpa lite saker så jag slog följa med henne innan vi gick hem till hennes värdfamilj, som bor ca 10 minuters gångväg från skolan, och tittade på film.

   Vi började med att titta på "Aubergine Espagnol", tror jag den hette, och sen började vi att titta på "save the last dance" vilken vi inte hann se klart eftersom klockan tickade iväg mot 18 och jag var tvungen att gå tillbaka till skolan.

Hon följde mig tillbaka, trots att jag övertygade henne om att jag helt säkert skulle hitta vägen och annars kunde fråga någon (hon bor i en del av stan jag inte har vart innan, men det är inte svårt alls att hitta dit). Regnet hade börjat ösa ner och vi lånade ett stort paraply av hennes värdmamma och traskade tillbaka. Jättemysigt!

   Det skulle vara strejk än en gång på torsdagen så internatet skulle stänga och de flesta som bodde långt bort åkte hem redan på onsdagskvällen, så det var nästan inget folk alls på internatet när jag kom dit. Thaïs och Severine var iaf där och jag satt och pratade med Thaïs efter middagen. Den dagen var en sån dag som franskan flöt på. Det går verkligen upp och ner från dag till dag så man får passa på att prata de dagar man kan få ur sig något! :p


Torsdagen var också en bra dag. Jag började inte förens kl 10 och fann Stephanie i skolcaféet vid 8 tiden. Hon skulle tydligen inte ha några lektioner på hela dagen förutom tyska kl 14, så vi gick hem till henne än en gång och såg klart på "save the last dance", en underbar film, jag har sett den innan men den var mycket bättre än jag kommer ihåg den och jag snyftade till ett antal gånger. Om ni inte har sett den så se den och om nu har det så se den igen!

   Bamba var stängt pga strejken men de skulle servera lite kallmat till de interna eleverna hade de satt upp lappar om, så jag begav mig till bamba kl 12. De andra i min klass skulle iväg till monoprix och köpa baguetter, men Thaïs och de andra internatmänniskorna sa att det brukade vara jättegott med "kallmat" i bamba och att det brukade finnas lite allt möjligt att välja på.

Den här gången fanns det inte det. Jag fick en joghurt och lite bröd utan något pålägg. Hungrig hann jag springa till det lilla konditoriet bredvid skolan och köpa mig en chokladbit innan lektionerna började igen.

   Vi hade sen ingen sport sen, lycka!
Jag hatar Acro gym, som jag har nu; och det är tråkigt för det skulle kunna vara så roligt. Tur nog är det bara 3 ggr som max kvar innan vi byter till volleyboll. Lektionerna består i princip av  uppvärmning en stund då vi går omkring på stället och böjer på benen i takt till musiken och hoppar lite grann. Vår lärare, som är över 60 år, hävdar att vi inte gör rätt om vi inte är varma efter den uppvärmningen eftersom han svettas och är jättetrött. Kan bero på att vi är över 40 år yngre, men man kan ju aldrig vara säker.. :P  Sen efter det får vi turas om att göra klumpiga försök till julningar och olika rörelser medan folk tittar och efter det har vi ca 40 minuter på oss att göra ett program med rörelser och pyramider, ca 6 st olika, som ska vara väl genomtänkta och blä. Efter de 40 minuterna ska vi visa upp vad vi har åstadkommit inför alla andra.
Jag är i en grupp på 5 personer och vi kan lugnt säga att vi är den sämsta gruppen. Vi hinner aldrig öva igenom programmet och sen befinner man sig plötsligt på mattan i mitten av salen med alla som tittar och ska en än gång göra rörelser och pyramider och inte veta vart man ska ta vägen och... Jag har försökt föreslå att vi ska träffas hemma hos någon och öva någon dag, så att vi åt minståne får koll på vad vi ska göra och befinner oss på rätt platser, men vet ej om det kommer att bli av. Jag har dessutom råkat få vara med dubbelt för jag fattade inte vad som menades med att vara "joker" i början och när de frågade mig om det var ok att jag inte var det så nickade jag ivrigt och sa att visst, visst, det gick bra. Joker var tydligen de som tittar på och hjälper till i det programmet de inte deltar, så på det viset ska jag vara med i båda programmen med 3 personer eftersom vi bara är 5 och har därför dubbelt så mycket att memorera och är alltid den som inte har en aning om vart jag ska ta vägen och får lösa det med kullerbyttor hit och dit. Blä, jag hatar det! Snart ska vi ha uppvisning och det kommer att gå åt skogen, men men sen är det iaf över... Fast det är roligt att titta på alla andra som faktiskt är organiserade och duktiga...

   Jag slapp iaf acrosporten på torsdagen och det var riktigt underbart. Jag stannade i skolan till lite efter 17 då jag träffade Léa och Nathalie och åkte hem till familjen.


På fredagen hade jag bara lektioner fram till 12 för en lärare är bortrest, så efter bamba gick jag med de i min klass till skolbiblioteket där de satte sig och pluggade. Jag försökte ta itu med matteläxan och Margaux var en ängel och förklarade lite saker jag har gjort fel så at jag fattade och kunde lösa helgens matteläxa. Det gick upp små ljus för mig och, jag fattar inte varför, men varje gång det gjorde det så gav jag ifrån mig konstiga ljud utan att tänka på det. Ungefär "woooh! Stört coolt" som någon säger i någon film jag inte vet vilken, fast jag bara använde mig av den första delen. Det var inte förens Geoffroy (en kille i klassen) började härma mig och göra lika dana ljud som jag kom på mig själv med att låta mycket underligt. Det var ganska kul, för även när jag blev medveten om det så tänkte jag aldrig på vad jag gett ifrån mig för något ljud innan det tredan var ute ur munnen och det slutade med att det bara blev fler och fler konstiga ljud runt bordet när de andra började stämma in och alla skrattade tills hon som jobbar där kom och var mycket ilsk och sa till oss att vara tysta.
   Jag skulle ta bussen sen kl 15.30 för jag hade fått låna Léas nycklar, eftersom jag slutade så tidigt, så jag kunde åka hem tidigare till familjen. Bussen råkade visst vara kl 15.24 så den åkte förbi på gatan precis när jag skulle korsa parkeringen. Nästa skulle dock gå 20 min senare och det var underbart väder ute, ca 15 grader och sol, så det var lika bra att missa bussen.


Igår fick vi äntligen sett Australia. :P

Georgia, Stephanie och jag bestämde i onsdags att vi skulle se den i helgen, så jag åkte med Christophe till stan vid 15 och träffade dem och såg på bio vid 17. Vi satt utanför bion och åt upp allt godis de köpt på ett stort mat köpcentrum någon timmes vandring bort, dit de hade gåt innan jag kom dit eftersom Georgias buss kom till Périgueux redan vid 12 tiden.


Tjaa... Det var väl allt för denna gången. Jag vill inte att helgen ska vara slut redan... Fast klockan är iofs bara 17 så det är en stund kvar iaf...

Ha det super!

Kraaaaaaaaaaaam


Kommentarer
Postat av: my

vad jobbigt det låter att allt måste vara innan 18. men allt låter ju bra annars =) och jag är riktigt avundsjuk på din franska!

2009-02-06 @ 11:09:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0