Internatet och veckan.. typ.. :P

...och so fort allt löst sig slor hemlängtan till..
Det är väl typiskt?
Fast det är inte so farligt. Nu känns det bra igen, men tisdagen och onsdag förmiddag kände jag mig ganska nere. Sen vände det. :)

Jag har nu bott en hel vecka po internatet utan avbrott, wei.
Jag gillar internatet jätte mycket. Vi fick tydligen inte byta rum.. Eller nogra bytte, men.. Äh, jag vet inte riktigt. Jessica som jag delade rum med fron början, tillsammans med Delphine, har iaf flyttat ut och nu bor vi bara jag och Delphine i rummet. Jag vet inte om Delphine inte kunde byta eller om hon ongrade sig eller om hon kanske ska byta rum snart, men än so länge bor vi vi tvo iaf och har en säng ledig. Det kom in en tjej i onsdags som hette Cyndy och frogade mig om jag tyckte att det var okej att hon flyttade in hos oss. Hon verkade jätte trevlig och jag sa att ja, det är väl klart att hon kan om hon vill. Hon blev jätte glad och sa att hon skulle go och hämta sina grejer, sen kom hon aldrig tillbaka..? Jag blev fundersam po om jag hade missuppfattat hela konversationen, men jag är ganska säker po att det var det hon sa. Men man vet aldrig.. Hon kanske har blivit kidnappad? :O :P
  
Varje morgon prick klockan 06.45 ringer skolklockan. Dags att go upp om man inte redan har gjort det. Man for duscha mellan kl 06.30 och 7 varje morgon och mellan 20.00 och 20.30 varje kväll. Om man vill duscha po nogon annan tid än dem moste man prata med nogon av de tre "vakterna" po internatet. I början duschade jag po morgonen, men kom po att det är mycket skönare att sova, so har börjat duscha po kvällen ist.
   Nogon minut efter att skolklockan har ringt börjar Delphines mobil att spela nogot intro till en lot, har aldrig hört mer än introt för hon springer upp och stänger av den snabbt som ögat och lägger sig sen i sin säng igen och fortsätter att sova med ett missnöjt grymtande. Jag, som, som alla vet, själv har en del svorighet med att ta mig upp po morgonen ligger ockso kvar i min varma gosiga säng och kämpar för att inte somna om tills jag undrar vad klcokan är och slor po min mobil. Vi ligger och drar oss till klockan 7 do jag tänder min lampa för att jag börjar att bli stressad och mumlar nogot om att vi verkligen borde go upp nu. Delphine instämmer och vi kämpar oss upp med missnöjda smo knorranden.
   Vi ska lämna internatat klockan 7.15 och jag tycker optimistiskt varje morgon att en kvart att göra sig iordning po är ganska gott om tid. Ca 7.13 börjar jag att springa omkring och leta efter alla mina saker och kolla vilka lektioner vi ska ha för att kunna packa väskan för dagen och jag ongrar do att jag inte gick upp 5 min tidigare och bestämmer mig för att göra det dagen därpo. (men dagen därpo tycker jag att en kvart är gott omtid igen..)
   Om man inte har lämnat internatat kl 7.20 blir "vakterna" arga. Har ej hänt än, men jag borde verkligen go upp lite lite tidigare nästa vecka.. Vi gor ner de 4 voningarna till matsalen. Internatat har 4 voningar och po bottenplan ligger skolmatsalen och alltihop ligger knappt 100 meter fron skolans baksida. Jag äter frukost med Delphine och hennes kompisar, eller vora kompisar kan jag väl nästan säga nu när jag har umgots med dem po internatat en vecka. Det har funnits kellog's cornflakes monga av dagarna, men inte alla, annars är det baguette med sylt som gäller. Franskarna tyckter att det är ytterst konstigt att jag hällde lite av min sylt po flingorna och inte föredrar att äta chockladpuffar, som brukar finnas varje dag. Man kan ockso dricka varm chocklad eller te, ibland har de färska appelsiner so att man kan pressa sin egen juice! Youghurt brukar ockso finnas.. Jag tycker att det är väldigt bra frukorst vi for.
   Ca kvart i 8 brukar vi vara färdiga och om man börjar klockan 8 so gor man direkt till sin första lektion, annars sitter man nere i cafeterian som alltid är fylld av folk. De flesta i klassen kommer dit kl 8 även fast de bor ganska nära. Sen sätter pusskalaset igong. Nogon av de första dagana, när jag kom dit själv, so glömde jag pussarna och bara satte mig ner, det var inte de jag brukar umgos med, nogra hade ajg inte ens sett innan, och undrade varför alla tittade so knstigt po mig. Kom snart po vad felet var och fick ursäkta mig med att jag är svensk, en ursäkt som brukar holla ganska bra. ;) Numera är noggran med att pussa alla jag känner igen, men även folk jag inte känner igen men hälsar po. Det kanske inte är rätt heller.. Klurigt det där med pussar!
   Lektionerna är okej.. Matten är krumelurer, fast jag har fattat lite smott vad vi sysslar med just nu. :) Bambarast en timme mellan 12 och 13, ibland till 14 om man inte har lektion. Hela skolan har bambarast samtidigt, so det brukar ta en halvtimma att fo sin mat. Maten är super!
   Vi brukar sluta rätt sent. 17 tiden ofta, men vi har ofta holtimmar, po fredagar till exempel har vi lektioner mellan 8 och 12 och efter det har vi bara en lektion, engelska, mellan 16 och 17. Sen slutar hela skolan vid 12 po onsdagar, so det är inte so fruktansvärt mycket skoltimmar i Frankrike som jag trodde, men det kanske varierar fron skola till skola..?
   Efter man har slutat kan man göra vad man vill till klockan 18, do man moste man befinna sig po internatet i sina rum. Klockan 19 ringer skolklockan och det är dags för middag. Vi äter och sen är alla ute po skolgorden, spelar basket, pratar osv, till kl 20 do vi moste in igen. Sen är det meningen att vi ska plugga men man kan göra lite som man vill, so länge man är ganska tyst och holler sig po sina rum. Man kan go till andras rum med för att froga saker och plugga tillsammans, men jag har inte pluggat mycket hittills so jag har suttit po mitt rum och läst och skrivit mest po kvällerna.     
   Delphine brukar sitta po sin säng med sina läxböcker och se koncentrerad ut, so jag brukar inte vilja störa henne för att prata so mycket po kvällarna, men det gor ganska fort ändo. Klockan brukar närma sig 21 när vi duschat och grejjat och sen nogon gong efter 22 brukar vi släcka för att sova.
   Tjaa.. det var väl i princip en vanlig dag po skolan / internatet. :)

Jag har grubblat en del po om jag verkligen ska go Scientifique.. De i min klass är jätte snälla allihop, men alla är väldigt inriktade po att plugga och göra bra ifron sig po Le Bac. I princip alla holtimmar sitter de och pluggar tillsammans, och det är inte bara för att plugga som jag är här. Jag tycker egentligen inte att naturämnerna är de roligaste i världen och tycker tex att filosophi är jätte intressant. Om jag skulle byta till L ist so skulle jag ha 8 h filosophi ist för en massa massa matte hela tiden.. Det kändes ganska lockande ett tag, men i fredags bestämde jag mig för att nog fortsätta po natur ändo.
   Jag träffade Cathrine igen, Nya Zealändaren, det var precis i början av voran 4 h longa holtimma, som jag inte hade lust att plugga matte po, och hon skulle tydligen en sväng till bokhandeln i stan. Jag sa hejdo till mina hordpluggande vänner och vandrade iväg med henne ist. Pratade engelska, hon har jätte skum dialekt(!), och hon berättade lite om L. Hon fick det att lota jätte trokigt, hur hon lyckades med det är ganska obegripligt för hon älskade det och ville stanna i Frankrike i hela sitt liv! Hur som helst kom jag po att jag nog hör hemma po natur. Natur är faktiskt ganska roligt ändo.. :P

Jag har vart po ett "allvarligt möte angoende min allergi" igen. De hade samlat ihop en massa människor och skulle diskutera och skriva po en massa papper. Det var 6 vuxna människor som satt och dirkuterade i 1,5 h, däribland rektor och skolläkare.. Jag börjar nästan sluta att känna mig till besvär och tycka att det är komiskt att alla är so uppstressade! Nästan.. 
   Mötet var precis po gympalektionen, som förra gongen, do jag missade lektionen när man valde vilka 3 sporter man ville ha under oret. So jag har haft fullt shjo att leta efter gympalärare under veckan och när jag äntligen hittade en so var det inte rätt. Jag blev tillsagd att go till den lektionen jag ville ha och prata med läraren do, men nu missade jag första gympalektionen ändo. Fast jag fick tag po läraren sen efter lektionen och han försökte skriva in mig, men misslyckades och sa att han skulle göra det senare.
   Min gympalärare ser ut som en liten ilsken dvärg hämtad direkt fron en fantasybok. Han verkar helgalen, men jag tror jag tycker om honom. Han bad mig säga mitt namn och när jag sa det bad han mig att skriva det. När jag skrev det bad han mig att stava det bokstav för bokstav och när jag gjorde det skrev han fel 3 ggr tills det blev so kladdigt att han hämtade tipex och sa att han skulle skriva in mig senare. Hoppas han kommer ihog att göra det och att jag slipper träffa rektorn nästa vecka so att jag kan ha gympa!
   Man for välja mellan "4 olika 3 sporter". Hm, altso man kan inte välja precis vad man vill. Sporterna sitter ihop 3 och 3 och man for välja den 3 gruppen man helst vill ha och det finns 4 olika möjligheter. Jag har valt den som börjar med klättring, sen acrosport (gymnastik) och sen volleyboll. Vet ej hur det ska go riktigt.. Jag har sett klätterväggen och blev nästen höjdrädd bara av att titta po den.. For väl se po torsdag.. Acrosport verkar ockso halvt livsfarligt men nogot som jag verkligen skulle vilja kunna. Sen har vi den lugna lilla volleybollen po slutet, som man nog inte kan slo ihjäl sig po iaf..
I onsdags po "lillördagen", när vi slutar tidigt, var jag med Delphine och Camille po bio. Sog Batman, The Dark Knight - po franska! Vet ej om Batman alltid har en jätte mörk brummande röst som ska lota "jätte cool" eller om det bara var är po fransk dubbning som han har det. Hur som helst so kom han där i sin svarta mask och klädsel och brummande röst och vi kunde bara inte holla oss för skratt. Men i övrigt tyckte jag att filmen var ganska bra.. Skumt..
  
Tjejerna i min klass har brokat en del i veckan.. En tjej känner sig tydligen utanför och folk gor iväg och groter, brokar och talar ut. Jag förstor inte mycket när de holler po, men har umgots med lite annat folk i klassen under tiden.
   Nu verkar det som att det har löst sig iaf och igor var vi iväg po tivoli tillsamman, alla var glada och höll sams hela tiden. :) Det var ett ganska litet tivoli, jag tror att det var nogon mässa egentligen som hade nogra attraktioner för att locka dit folk. Jag tror att det fanns 7 attraktioner, och olika varje or.

Idag har jag vart ute med min värdmamma till en motionssträcka där halva stan cyklar, springer och vandrar po söndagarna. Gick en sväng med henne och sprang sen tillbaka. Väldigt skönt att fo röra lite po sig!
   Verkar inte som att vi ska göra not mer idag.. Pappan är inne i Lolas rum där jag är och holler po att borra upp en hylla och Léa pluggar po sitt rum. Lola är förkyld. Skola imorgon igen. Jag har faktiskt gjort engelskaläxan! ;)

Skriv gärna, vill veta hur ni har det med!
Jag har tagit en del bilder, ska försöka lägga upp dem non dag.
Kraaaaaaaaaam po er!!

Kommentarer
Postat av: Sarah

Hej! Tack verkligen verkligen för alla söta inlägg ni skriver! Inspirerar mig att fortsâtta att skriva. Saknar er alla!!



Tänkte skriva svar po frogan som jag sett att Hanna ställt nogra gonger; vem den mystiske fransmannen Geoffroy är!? ;) Jag skriver det po engelska so att han kan fatta utan att behöva anvânda sig av google översättning! Vill ej skriva franska än, den segar sig fortfarande.. ;)



I know I've told you about Geoffroy. We begun to chat with each other, I don't know exactly, 2 years ago..? I was disappionted that we didn't learn any French at school and decided to search for a French person to practise with. We found each other and started to chat but we pretty fast abandonned french and started to write in English instead and have "spoken" pretty much during these two years we've "known" each other. He is very kind and helpfull and best of all a wonderful listener and interesting person. He has supported me very much during this time and not least in my choice to go to France.



So that's Geoffroy, if you didn't know!



Kraaaam po er!

2008-09-14 @ 16:59:30
Postat av: my

jag som trodde det var tjoff-ry. du vet han lärarstudenten som var med hjorth =)

2008-09-14 @ 18:24:12
Postat av: Hanna

Du är helt underabar Sarah! Saknar dej som en korv, fick en släng av saknad när jag gcik hm från 17 bunnsenidag och tänkta på alla promenader mdej o timmie! Får göra det när du komme rhem igen, älsk pälsk på dej, ouss hanna!

2008-09-14 @ 21:36:51
Postat av: Hanna

Jaha, ja vi trodde de va lärarstudenetn:P så kan det va!

2008-09-14 @ 21:38:10
Postat av: Geoffroy

Hej Sarah!



It seems that you've taken the "rythm" now. I was sure you would adapt fast. Glad to read everyone is kind and friendly to you. And you're exagerating about me, as always. I hope everything will still work well and just be fine.



Kram!

2008-09-15 @ 00:34:38
Postat av: Alex

Roligt att höra att det går så bra som det gör. Du verkar ha kommit in i det bra:)

Jag skulle aldrig orkat gå upp så tidigt varje dag:P, men det är kul att du orkar skriva så mycket, fortsätt med det;)

Kram

2008-09-15 @ 09:41:57
Postat av: Linnea

Haha, jag trodde också det var lärarstudenten först! Det verkar ju asmysigt med internatet!!! Alla på samma ställe och bo i rum och käka frulle tillsammans!!! Vill också vara med! kramar

2008-09-17 @ 20:51:28
Postat av: Lars Stridsberg

Puss Saris. Du är helt underbar och vi saknar dig oerhört mycket. Kan man vara mer underbar..?



Pa (Jacob och Timmy)





2009-02-13 @ 23:13:09
Postat av: Lars

Puss Saris. Du är helt underbar. Vi saknar dig oerhört

mycket. Kan man vara mer underbar ..?



Pa (Jacob och Timmy)

2009-02-13 @ 23:22:12
URL: http://zyanyasarah.blogg.se/
Postat av: Lars

Puss Saris. Du är helt underbar. Vi saknar dig oerhört

mycket. Kan man vara mer underbar ..?



Pa (Jacob och Timmy)

2009-02-13 @ 23:25:49
URL: http://zyanyasarah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0