Äntligen!

lördagen den 6 september

ÄNTLIGEN HAR ALLT LÖST SIG!!!!!!!!! :D:D:D

Jag kan flytta in po internatet och jag kan stanna här!!
Nu kan jag koncerntrera mig po att enbart vara ny och förvirrad ist för att kämpa för att fixa allt.

Ärligt talat har det vart ganska jobbigt nogra dagar..
Det verkade som att internatat skulle vägra ta emot mig och min värdfamilj, som är inställd po att jag bara ska bo hos dem po helgerna, verkade inte vilja att jag skulle bo hos dem po heltid, vilket de inte sa rakt ut men man fattade.
Jag vet inte hur monga gonger jag har hört meningen "mais, c'est une catastrophe!!" och folk har sagt att det inte gor att lösa och att i värsta fall for jag oka tillbaka till Sverige igen. 
  
Men hur som helst har det löst sig nu!!
Jag träffade skolläkaren i torsdags, en jätte snäll ung kvinna, som pratade med mig om mina allergier och problemet som uppstott. Efter en stund fick vi go till rektorn och prata med honom och de hade kommit fram till att det var upp till skolkocken att besluta om jag kunde äta maten eller ej och därmed bo po internatet.
Mitt mod sjönk i botten vid detta, för jag och nogra jag börjat umgos med i klassen hade redan pratat med honom po lunchen en stund tidigare och han hade varit fullständigt hysterisk och gapat ot oss med ögon so uppspärrade att jag fruktade att de skulle ploppa ut. Nu log tydligen mitt öde i hans skakiga händer..
Rektorn kallade iaf upp kocken och de diskuterade högljutt en stund. I början, hos skolläkaren hade allt gott lungt till och de hade pratat longsamt so att jag skulle försto men nu satt de och diskuterade fram och tillbaka, viftade med händerna so att jag inte förstod mycket. Det det sog mörkt ut..
   Tillslut kände jag att jag var tvungen att gripa in. Kocken hade sagt att han for in vissa ingredienser färdiga och därför inte kan veta om de inneholler jordnötter, särskillt inte oljan som de tydligen använder ganska friskt här, och att han därför omöjligen kunde ta po sig ansvaret för en allergisk elev. Han sa ockso att han själv steker köttet och grönsakerna i olivolja osv. Jag sa helt enkelt att i sona fall vet jag ju att jag kan äta köttet och grönsakerna iaf och jag behöver ju inte nödvändigtvis äta tex potatisgratängen de for in. Jag äter det de vet att jag kan äta och struntar i resten. Vid detta blev de tysta och fundersamma och tillslut kom de po att det var en mycket bra lösning po problemet. Alla började att prata i normal ton och de bestämde att jag skulle flytta in po internatat po kvällen och inte äta potatisgratängen.
WEEI!! Fattar inte att det skulle vara so svort! *skrattar*
   Den kvällen ot jag middag po internatet och kocken hade till och med kokat pasta till mig!
Men jag var tvungen att go po allergitester. Ett av dem har jag redan gjort, vanligt pricktest med en galen docktor som blandade franska och engelska och pratade som en galning med mig. Han testade allt möjligt som jag vet att jag tol, men ockso alla nötter jag vet existerar. Tol alla nötter utom jord iaf, men det verkar som att min äggallergi har blossat upp.. :/ jaja.. Jag ska po ännu ett test snart. Stackars min värdpappa.. HAn har väl aldig varit ledig so mycket fron sitt jobb som nu.. Jag känner mig till besvär..

Internatat verkar super!
Man blir tilldelad ett rum som man bor i de första 3 nätterna och därefter for man byta rum och flytta in med de man vill. Jag kom dit lagom till rumbytet, so precis när jag steg över tröskeln so kom alla människor fram till mig och frogade vilka jag vill bo med. Hm.. Svort att veta när man aldrig pratat med nogon av dem!
En tjej med engelska föräldrar började direkt att prata med mig iaf och hon sa att hennes rum var fullt men att hon har tvo vänner som har en plats ledig i sitt rum och att jag kunde flytta in med dem om jag ville och det tyckte jag lät som en bra idé so jag ska bo med dem po mondag!
   Torsdag natten bodde jag iaf i det rummet jag blivit tilldelat. Jag kom dit och öppnade dörren till ett rum där en tjej med hästsvans, Delphine, satt och läste en fanstasy bok po sin säng. Vi började direkt att diskutera fantasy och hon verkar jätte trevlig. Jag ot middag med henne och tillbringade kvällen med henne och hennes kompisar, som alla verkade jätte snälla. Hon ska tydligen flytta in i ett annat rum med nogra kompisar, synd för jag hade gärna bott med henne.
   Jag hade soklart inte nogot täcke med mig, men det fanns ett jag kunbde lona. Snurrade bara bort mig EN gong och blandade ihop människor en gong, annars gick det felfritt. :)
Längtar tillbaka till skolan..!

De i min klass är hur snälla som helst. De bara började att prata med mig direkt när jag kom dit, de väntar po mig, loter mig skriva av deras anteckningar, kopierar sina anteckningar till mig(!). I torsdags när jag hade vart po läkarbesöket so var de till och med och letade efter för att de var oroliga för mig!
   Vi har hittills haft 2 holtimmar, en när alla satt och spelade kort, jag blev snabbt insatt i olika kortspel när en tjej, Elodie, som är jätte snäll och pratar alldelles för snabbt ;), spelade med mig och förklarade reglerna. Den andraholtimman, som var 4 timmar long(!) satte sig alla ner för att göra matteläxan de fott. Jag läste igenom första uppgiften och gav upp redan do, so jag satt och kladdade lite och hade ganska trokigt en stund till jag tänkte att jag lika gärna kunde försöka räkna lite matte i alla fall. Jag frogade tjejen som satt bredvid mig vad en konstig bokstav betydde och sen hade jag minst 4 personer som försökte förklara hur man gjorde! De hämtade en kille fron klassen, Tomate, som förklarade ganska begripligt, so efter en stunds förklaring har jag löst uppgift 1a! ;)
En tjej som jag aldrig pratat med innan erbjöd sig att kopiera alla sina anteckningar fron förra oret! Alla är so hjälpsamma att jag blir nervös!
 
Jag har ockso haft spanska lektion. Jag tror att läraren är spansk för hon pratar franska med brytning. Halva lektionen gick ut po att prata om Le Bac men sen var det presentation som gällde. Att presentera mig själv är iaf nogot jag kan po spanska so jag väntade vackert po min tur. När det var min tur började jag att säga, kan INTE stava po spanska men skriver ändo, "me llamo Sarah, soy suecca, tengo diez-y-siete años, me gusta español.. mais j'ai jamais fait!"
Vid de började hela klassen däribland läraren att skratta och det sista har jag hört ganska ofta i korridoren bland mina klasskamrater.
   Okej, översättning för icke  franskar/spanskar, jag började med att säga po spanska jag heter sarah, jag är svenska, jag är 17 or, jag gillar spanska.. men sen avslutade jag po franska ..men jag har aldrig läst det/gjort det!

Jag har ockso haft engekska. Lektionen var ungefär den samma som spanskan. Först statistik för att fo hög poäng po le bac och sen de sista 5 minuterna valde läraren ut folk som skulle presentera sig själva lite. Han valde ut mig och jag berättade lite kort att jag skulle vara här ett or, svarade po nogra enkla frogor läraren ställde, inget avancerat alls, men när jag oter tittade po min klass satt nästan alla och bara gapade. Lektionen tog slut och folk kom fram till mig och sa saker i stil med "Woooooow, du är SUPERDUKTIG po engelska!" Folk var verkligen jätte imponerade och jag kände det som att jag hade vunnit ett pris eller nogot och folk kom fram för att gratulera mig. Skumt.. Men det var jätte roligt. :) Nu kan jag äntligen vara duktig po nogonting och hjälpa de andra som är so snälla och hjälper mig med allt!

Idag har det regnat och regnat.. Jag skulle okt till en liten by och vandrat med mormorn och morfarn i familjen, men vi struntade i det pga vädret. Har suttit och spelat spel lite, hjälpt syster med engelskaläxa..

Tack alla människor för söta inlägg och mail!
Kraaaam po er!


Kommentarer
Postat av: Hanna S

Hurra! Vad skönt att det fixade sig! Skönt att du kan koncentrera dig på allt annat nu. Skulle gärna vilja se hur din skola ser ut, verkar spännade! Kul att du är bäst på engelska :D!

Krams på dig!

2008-09-07 @ 12:35:20
Postat av: Hanna

du är så modigt så jag blir alldeles stolt! Vad alla verkar snälla, det är nästan så amn blir lite nervös, men det är ju skitbra, då är det ju mkt lättare att komma in i gänget!! Men nu får du inte vänta med att svara, vem är eg fransmannen G??

2008-09-07 @ 12:35:34
Postat av: Alex

Skönt att det äntligen har löst sig med allt nu, får hoppas att det inte krånglar mer nu, vart alldeles för mycket av det;)

hehe, och engelska delen var rolig att läsa:)

kram

2008-09-07 @ 16:59:13
Postat av: Linnea

Jag älskar din blogg. Den är den bästa följetong jag någonsin läst, och så är det ditt liv!!! Saknar dig!!!

2008-09-08 @ 14:21:18
Postat av: Joanna

Jag blir så glad för din skull! Du verkar verkligen ha hamnat på en jättehärlig skola i en jättehärlig klass, det kanske smittar av sig på din jättehärliga blogg :) Sluta aldrig skriva långa inlägg!

2008-09-08 @ 20:33:47
Postat av: Filippa

Fan vad det verkar underbart där nere!!! Trots allt strul. Och människorna låter verkligen hur härliga som helst, inte blyga svenskar som det tar typ ett halvår innan man blir välkomnad av...

Du beskriver allt med sån inlevelse så det känns nästan som om man var med själv:)

Heja Sarahs blogg!

Jag skickade dig ett vykort, hoppas att det kommer fram!



Ha det underbart, Puss&Kram

2008-09-12 @ 10:01:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0