Hm.. Hur blir det nu..?

1 September 2008

Blurp, idag väckte min värdmamma, Natalie, mig ganska tidigt för att oka till min skola, Jay de Beaufort, för att fo lite information om vad jag ska ha med mig till intenatat, vilka böcker jag moste köpa osv..
Skolan, vad jag har sett, är ganska cool. Det liknar lite glaspyramiderna utanför Louvren och so är det som en "bro" över nogra järnvägsspor för att ta sig till ingongen. Det är nogon mur och fortliknande stor stensak po framsidan innan man gor över bron till själva ingongen, det är lite svort att beskriva..
   Vi gick över denna svorbeskrivliga bro och in i byggnaden till recceptionen där tvo tanter satt och pratade snabb franska genom en glasruta = jag fattade noll, men vi skulle tydligen komma tillbaka senare idag.
När vi kom tillbaka blev vi skickqde till nogon studievägledare eller liknande och där böejqde problemen.
Jag förstod inte mycket mer än Sarah, utbytesstudent? näe, vi kan inte hitta henne här.. Scientifique..? är ni säkra po att hon är inskriven po skolan...? Jag hann bli väldigt nervös innan de hittade mig po Litterère, det är not liknande samhäll i Sverige tror jag, och sen gick det ganska enkelt att byta so att jag hamnade po Scientifique där jag förhoppningsvis ska go. Det var värre med internatet, men som tur var kom rektorn förbi och verkade ha lite koll po situationen. Jag var tydligen inte inskriven po internatet.. men jag hade en plats.. fast det var fullt just nu.. men det skulle go att ordna.. Um, förstod inte allt.. Hur som helst ska jag bo hos min familj nogra dagar till so for vi väl se om det löser sig sen.. Jag hoppas verkligen att det gör det för jag vill so himla gärna bo po internatet. Men, men, han sa att det skulle go att fixa och han lät ganska politlig, so jag tänker ta det lugnt och hoppas po det bästa. :)
Vi fick en lista över böcker jag var tvungen att köpa inför oret och begav oss av mot bokhandeln. Hittills har jag köpt 7 böcker; matte, filosofi, historia, kemi, fysik, geografi och SVT (typ biologi/naturkunskap) och det har kostat ca 150 E! Jag kommer att behöva köpa en till bok SVT och antagligen franska, spanska och engelska ockso i nästa vecka, so det¨kommer att bli dyyrt! :/ Men tydligen kunde man sälja böckerna nästa or och fo tillbaka lite av pengarna. Jaja, jag sitter och bläddrar i mina böcker po min säng och känner mig mycket fransk, förutom den lilla detaljern att jag knappt fattar vad som menas med rubrikerna. :P

Igor var en jätte trevlig dag. Jag träffade tvo kusiner till Lola och Léa som var 17 och 22 or. Vi gick och "drack ett glas" vilket innebar att alla satt och drack cocacola po en irländsk resturang och det kom en massa andra männskor som alla kände och satte sig med. Jag pratade mycket franska med Léa och de tvo kusinerna, Marrion och Horror (som man INTE uttalade som jag gjorde för do betydde det "skräck" och alla skrattade och började skämtsamt uttala hennes namn som jag gjort).
Po kvällen gick vi po bio. En mycket social dag. :)

Moste go!! Lola vill lägga sig.
Skola imorgon!!


Kommentarer
Postat av: Viktoria

det är väl typiskt att det ska strula? hoppas att det löser sig för dig i alla fall!

och jo, mina och magdalenas böcker gick på 5000 SEK när vi kom hit... man ska vara tacksam för det man får gratis i sverige! även fast mina böcker spöar skiten ur de svenska med hästlängder (nörden har talat)



och jag tror den där Horror stavar sitt namn Aurore! Vi har en fransk assistent på min skola som jag gjorde samma sak med ^^

2008-09-02 @ 13:42:57
URL: http://vickdownunder.wordpress.com
Postat av: Geoffroy

Désolé pour le problème avec l'internat. Espérons que tout cela rentrera très vite dans l'ordre. Par contre, ce n'ai pas très grave qu'ils t'aient inscrit en Littéraire (et non pas "littérère" ;) ) au lieu de Scientifique, il y a souvent des erreurs de ce genre, même pour les français. Généralement, c'est très vite réglé, mais il est possible que pendant une semaine tu suives les cours de L (L pour littéraire, bien sûr). Ah... les joies de l'administration française, que le monde entier nous envie pour son incompétence et sa lenteur.



Et bonne rentrée!

2008-09-02 @ 18:50:47
Postat av: my

ska du läsa spanska? som om det inte vore nog med franskan eller :D hoppas internatet löser sig så snabbt som möjligt!

2008-09-02 @ 21:18:39
Postat av: Hanna

Haha, geoffroy är ju asskön ju, och administration francaise låter precis som jag föreställt mej det! Men det kommer bli skitbra tror jag! Om man ska se det positivt så har du ju nu mer tid med familjen så du lär känna dem bättre!! <Men jag hoppas att du komemr in på internal snart! Det låter skitspännande! Puss och kram, hannapanna

2008-09-02 @ 21:39:48
Postat av: Hanna S

Ojoj, typ som Hogwart, måste köpa alla böcker sj :P! Hoppas att det ordnar sig snart med internatet, så att du kan börja lära känna dina nya mysiga rumskamrater!

Idag har jag haft en sorgens dag, eller nästan, fick reda på att Lillasyster ska spela på Sticky på nästa fredag. Men det är 20 års-gräns. Funderar på att sno min brors leg, undra om det skulle funka ^^?

Längtar efter dig!

Kram

2008-09-02 @ 22:04:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0