cosy cosy autumn

Lördagen den 15 november 08

Wow sidan blev grön! Teknikens underverk :P

Léa och Lola är iväg po middag hos sina kusiner, so jag har tillgong till datorn ett tag. :) 
  De har tvo kusiner som är 17 och 23 or som de är jätte nära med, men jag blev inte medbjuden och jag tycker att det är väldigt skönt.
   Förra gongen jag skrev var jag ganska nere, men oroa er inte för mig! Det är lite jobbigt i familjen ibland och det är oftast do jag har tillgong till dator och kan skriva, so jag är ledsen om mina inlägg kan ha en liten touch av uppgivenhet do och do. Men jag är po jätte bra humör nu iaf! :)
   Det är bra i skolan och jag trivs super po internatet, so so fort jag fick flyttat in där igen och träffat lite folk so försvann min jag-vill-bara-oka-hem-nu känsla och allt kändes bra igen. - Tills jag kom hem po fredagen igen..
   Jag var po jättebra humör efter en super halvvecka i skolan (vi började po onsdagen). Min värdmamma och Lola kom och hämtade mig i skolan po fredag eftermiddag och det var iskall stämning i bilen. När jag kom hem och in po mitt rum kom min värdmamma in och ville "prata allvarligt" med mig. Hon bad mig berätta om vad som hade hänt under lovet och var arg för en massa smosaker. Hon avslutade allihop med att om jag inte trevs hos dem var det helt okej för dem om jag flyttade och föreslod att jag skulle göra det om det inte passade. Jag bara satt där po min säng helshockad och blev jätte ledsen vid det sista hon sa. Hon lämnade mig ifred ett tag och jag visste verkligen inte vad jag skulle ta mig till. Det hade känts so bra tidigare med värdföräldrarna, jag tycker verkligen om dem, jag blev bara so himla shockad. När jag fott samlat ihop mig lite grann fick jag iaf pratat med henne och, när jag förklarat min sida av det hela, var hon inte alls lika aggressivt inställd längre och sen dess har de varit jätte snälla mot mig och det är som att de aldrig har sagt ett knyst om att jag ev skulle flytta ut. De stälde sig till ochg med po min sida po vissa punkter och har pratat med Lola och sagt till henne att lämna mig ifred, vilket verkligen är hur skönt som helst. 
   Det har vart rätt avslappnat i familjen den här helgen. Lola blänger po mig so fort hon for chansen, men det stör mig inte direkt. So länge hon loter mig vara är jag nöjd. Dessutom tror jag att det gor över. Det känns som att det kommer att lösa sig..

Efter denna incident po fredagen skjutsade min värdmamma mig till Margaux i klassen, som fyller or nästa vecka och hade sitt fördelsedagsparty. Haha det känns som att jag är po födelsedagspartyn hela tiden! Min klass är verkligen hur härlig som helst. Det känns som att man kan prata med precis alla i den och alla är jätte trevliga. Det är ett stort gäng med bode tjejer och killar som umgos (när de hinner mellan pluggandet) typ 14 st (vilket är ungefär halva klassen) och när nogon av dem fyller or samlas man hemma hos den personen och sover över, - om de har tillräckligt stort hus vill säga. Det blir ganska monga sova över födelsedagspartyn po det viset! 
   Jag var väldigt trött när jag kom dit, men det blev jätte trevligt. De hade fixat en konsert i hennes garage med deras band och de spelade jättebra! Jag blev helt glad.
   Vi ot ris sallad som vanligt, som inte smakade lika illa den här gongen, och la oss sen för att titta po en film när alla tröttnat po att dansa omkring. Det vanliga pumpa upp luftmadrasser stohejet drog igong och de hade bara nogra jätte doliga cykelpumpar att pumpa med so efter en timmes intensivt pumpande, jag tror det var 5 dubbel luftmadrasser som skulle pumpas upp, so svimmade en tjej som försökt blosa upp en hel luftmadrass helt själv. Jag slocknade po en soffa so fort ljuset släcktes och filmen drog igong, typiskt mig. Efter filmen var slut so blev det ett himla liv igen och jag vaknade men var so trött att jag log och fortsatte att "sova". De andra var djupt imponerade av hur jag lyckades sova trots allt oväsen de förde och det pratar fortfarande om det i skolan och jag förstor att de¨¨ar imponerade för det har rätt - det var helt omöjligt. De tystnade dock efter nogon timme och bara en ihärdig människa, Sebastien, fortsatte att skrika och härma Gollum fron sagan om ringen, suck. Sen sattes barnprogrammen som drar igong po morgonen po, och jag kunde somna om igen ytterligare nogon timme.
   Jag okte hem sen po förmiddagen med en tjej som bor i samma by som jag fast typ po andra sidan. Jag hittade faktiskt hem till min familj utan att vi okte fel en enda gong och det tycker jag var duktigt. :P Jag var ganska utpumpad den dagen men fick ej tillfälle att sova för det kom gäster sen po eftermiddagen och stannade tills po kvällen sp jag satt vid middagsbordet med mina värdsystrar och höll po att somna mendans vi bara var po förrätten, fast vi suttit där i nästan 2 timmar. Vi fick dock ätit tillslut och min värdmamma sa till mig att go och lägga mig, eftersom jag ändo inte kunde äta efterätten, so jag gick mycket tacksamt och la mig.

Po söndagen skjutsade min värdmamma mig in till Périgueux där jag träffade en av de Nya Zealändska utbytesstudenterna, Georgia. Vi hade tänkt att go po bio men det fanns ingen film som vi direkt ville se och vi började att babbla för fullt (po engelska) iställt och var rörande överens om att go nogonstanns och fortsätta vorat babbel ist. Vi gick och drack varm chocklad po ett litet ställe som var öppet och vandrade sen runt i Périgueux och som värsta turisterna, innan vi slutade upp (okej det där är inte svenska.. hur skjutton översätter man "ended up"?) inne po bion där det var varmt och finns nogra bord där man kan sitta. Vi köpte lite godis ur en godis automat och satt inne i värmen och babblade vidare. Det kändes so himla skönt att fo babbla av sig lite granna igen!
Det kändes som att min engelska flöt po jättebra och hon tyckte att jag pratade nästan helt flytande so jag blev värsta glad. Hon sa att jag gör lite smofel men monga av dem vet jag blir för att jag pratar lite "frengelska", jag typ säger saker som "more easy" för min hjärna tänker "plus simple". 
   Jag är verkligen so glad att jag "hittade" henne. Det känns lite som att hon är den fösta som verkligen vill vara med mig för att vi kan fo ut nogot vettigt av vora konversationer och hon tycker att det är interssant att prata och vara med mig. Alla andra jag umgos med är verkligen jätte jätte snälla och hjälpsamma och loter mig vara med när det hittar po saker osv, men jag känner att jag inte riktigt kan "medföra nogot", om ni fattar vad jag menar? Jag vet att det kommer att bli bättre med tiden, men det känns so skönt att ha nogon att prata med precis just nu.

Po mondagen okte jag hem till familjen efter skolan för vi var lediga po tisdagen. Vi firade nämnligen slutet po första världskriget, tror jag, om det inte var andra..? Näe.. Första.
Jag fick ännu en gong skjuts av min värdmamma till en by en bit bort där jag hälsade po Georgia hos hennes värdfamilj. Jag har tidigare inte velat froga mina värdföräldrar om skjuts för jag känner mig till besvär, men det var ockso nogot vi pratade om helgen innan och de säger att jag inte ska tveka att be dem om skjuts. Alla skjutsar runt varandra som galnigar här för det finns typ inga bussar och det är helt normalt.. Jag har ändo inte riktigt vant mig vid att inte kunna vara självständig och kan inte undgo att känna mig till besvär, men det är oerhört skönt att kunna göra saker po helgerna och inte behöva sitta inne hela tiden. 
   Hos Georgia fortsatte babblandet, dock inte lika ihärdigt som i söndags. Vi fixade över mina foton till hennes dator (det funkar inte po familjens dator) so nu kan jag fota lite till. :)
Annars vandrade vi runt i byn lite grann, hoppade runt i höstlöv och sjöng Celine Dion lotar för full halls po en perkeringsplats medans vi väntade po att min värdmamma skulle komma och hämta mig igen po kvällen.

I onsdags viste jag inte riktigt vad jag skulle hitta po för alla människor liksom "försvann". Det regnade ute och jag hade inte lust att stanna kvar po skolan själv so jag vandrade iväg till ett café/bar i närheten, Taraval, där svenskan som var här oret innan hängde i princip hela tiden. Ett urmysigt ställe, verkligen, med jätte trevlig personal. Jag satt där och läste ett tag och pratade lite med ägarna tills Delphine hittade dit med lite folk. Vi satt där ett tag till innan vi var tvugna att bege oss till internatet klockan 18.
   Torsdagar slutar jag kl 18 so det händer inte mycket förutom skolan. Jag hade min sista lektion i klättring, vilket är ganska skönt för det börjar bli väldigt kallt att klättra nu. 
   I fredags blev min värdmamma sen att hämta mig efter skolan so jag hann go till Taraval med Georgia en stund mellan 17 och 18. Jag älskar att det blir mörkt so tidigt nu! Det är urmysigt att kunna sitta po ett café med en kopp varm chocklad medans det mörknar utanför. Älska höst!
  
Idag har jag vart inne i Périgueux med Nick, ockso Nya Zealändare. Vi skulle sett en film men den skulle inte vara slut förens kl 19 och jag skulle fo skjuts av min värdmamma hem när hon slutade att jobba kl 18 so det sket sig och vi vandrade runt po stan ist, drack varm chocklad och pratade. Shit vad varm chocklad hela tiden(!) Vi kanske ska se filmen nästa vecka istället, om vi orkar, för vi ska ha en överraskningsfest för nick po fredagen för hans utbytesor är slut nu och han oker tillbaka till Nya Zealand den 15 december. :( so jag antar att vi kommer att vara ganska trötta  och inte orka med att göra not.

Jag tror att systrarna kommer hem igen snart so jag ska avsluta nu!
Men hur som helst känns det jätte bra för tillfället och det känns verkligen som att jag vill vara här.
Jag är definitivt inte klar med Frankrike än, men jag kommer hem om 5 veckor po besök!! Oh va roligt det ska bli, jag längtar! 

Nu ska jag nog go och läsa, jag läser harry Potter po franska nu, hehe..
Pussar och särskillt kramar, jag saknar kramar jätte mycket.
Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaam po er!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Grönt är skönt! Och äntligen kom nästa inlägg, det känns som om det var jättelänge sen du skrev sist! tack för grattissmset, jag belv jätteglad!! Vad bra att du trivs igen, men jag längtar efter lite bilder, går det möjligvis att ladda upp sådana?? Puss och kram, Hanna

2008-11-16 @ 12:50:17
Postat av: Hanna S

Vad roligt att ni hittar på massa med klassen! blir lite avundsjuk :P. Mycket skjuts du får, knas att de inte har bra bussar. Bussar är bäst!

Saknar dig jättemycket, kan det inte vara jullov nu?

Jättestor KRAM till dig!!!!!

2008-11-16 @ 18:39:48
Postat av: Annapanna

Usch vad jobbigt med värdfamiljen! Kan fatta hur du har det, ungefär, det är samma här, men herregud min värsta mardröm är att dom ska be mig flytta! Hoppas verkligen att det löser sig! Ah och làt dom inte vara elaka! Du är superdupersarah! :)



2008-11-16 @ 18:46:37
Postat av: my

ended up blir hamnade? är fortfarande mest avundsjuk på internatet. systrarna är det väl lite annorlunda med... men det låter ju bättre nu! kram

2008-11-16 @ 19:08:01
Postat av: Viktoria

jag vill också ha ett helt år kvar!!! :(

2008-11-17 @ 08:25:35
URL: http://vickdownunder.wordpress.com
Postat av: Linnea

Vad skönt att det mesta löst sig och att ni pratade ut! Och vad bra att du har saker och göra hela tiden, jag vill också ha ett så roligt liv:) skulle nog också säga hamnade till ended upp;)

2008-11-19 @ 17:38:41
Postat av: Joanna

åh vad roligt allt låter, kanske inte med värdfamiljen men med klassen och alla assköna människor på internatet. jag bir avundsjuk!

2008-11-21 @ 20:40:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0