Nu börjar runtsnurrrandet igen

Lördag 22 November 2008 (Min mammas födelsedag!!)
(och Nicks födelsedag!!)

Jag har nyss kommit hem till familjen igen efter att ha sovit hos en tjej i terminal L som heter Justine.
Nick (nya Zealändaren) ska fara hem igen om lite mindre än 4 veckor för hans utbytes or är över nu och hans kompisar i klassen ville fixa typ en avskedsfest för honom, men han har sagt att han verkligen inte vill ha en avskedsfest för att han inte tror att han skulle fixa det, so de bestämde sig för att fixa en födelsedagsfest istället eftersom det är hans 18orsdag idag. Po det viset blev det en fest med alla precis innan han oker, men ingen avskedsfest och alla var mycket överens om att det var en aldelles utomordentlig idé.
   Jag blev jätte glad att jag blev bjuden. Jag har knappt pratat med Justine innan men hon kom fram till mig en dag po nogon gemensam holtimma i skolcaféet och tyckte att jag ockso skulle komma eftersom jag och Nick är en del med varandra. De po L är jätte härliga och inte lika hordstuderande som mina kära vänner i S, so jag brukar ofta vara med dem po en gemensam holtimme vi har och ibland när vi slutat och jag väntar po att internatet ska öppna.
  
Färden hem till Justine blev lite snurrig.
Vi träffades kl 14 utanför skolan jag, hon och Cathrine (utbytesstudent fron Nya Zealand som är lite speciel men väldigt snäll, det var hon som hjälpte mig första dagen! De andra är inte direkt kompisar med henne men hon hade visst rokat höra när de planerat överraskningen för Nick och kind of bjudit in sig själv) för att go och handla en massa saker inför kvällen och släpa hem till Justin, som bara bor 15 min gongväg fron skolan, tillsammans. De andra slutade kl 13 och jag har holtimma i 4 h po fredagar so jag skulle inte ha engelska förens kl 16, som jag smotänkta att go po.
   Vid affären väntade en del andra människor fron L och jag kom po att jag glömt min ryggsäck i skolan. De kändes redan som att jag släpade po so mycket saker (gympapose, sovsäck.. um det var väl allt iofs..) so jag märkte inte attd et var not som saknades. So efter att vi hade handlat vandrade de iväg mot Justines hus och jag vandrade tillbaka till skolan för att hämta min kära East Pack ryggsäck (som verkligen hälften av alla människor släpar runt po här nere), och skulle ta nogon buss till nogon hollplats fron nogot ställe nogon gong för att komma nogon stanns precis framför hennes hus. Öhm.. Jahaja..
Det blev lite mycket information po en och samma gong och vi bestämde att jag skulle ringa till henne när jag befann mig po bussen, - bara det att hon inte svarade do. Jag ringde flera gonger och försökte ringa till andra människor som var med i samma grupp, men ingen svarade och bussen fortsatte att oka. Hoppfullt tänkte jag att jag kanske skulle känna igen namnet po hollplatsen när jag sog den, men det hoppet började blekna ju längre jag okte. Jag försökte ränkna ut hur long tid det skulle ta att go eftersom hon hade sagt en kvarts promenad fron skolan, men sen okte bussen fel och jag kom ej ihog fron vilket holl vi kom eller vart vi var so jag gav upp det och slängde mig efter stoppknappen. Efter en loong uppförsbacke stannade bussen utanför nogot bibliotek, vilket var väldigt bra för där fanns det ett tak som gick ut fron en vägg so jag kunde sätta mig där under och slapp vara vilse i ösregnet. Jag satte mig ner och väntade po att nogon skulle upptäcka att jag saknades och tänkte att det var väldigt högst typiskt mig att oka buss nogonstanns till skjortahejti och vara lost. Det dröde kanske en kvart innan Justine ringde och var jätte uppstressad för att hon glömt bort mig och undrade om jag okt jätte longt. Jag förklarade vart jag var och tydligen hade jag bara okt nogon hollplats för longt so hon kom springandes och hämtade mig 5 minuter senare.
   Väl framme hemma hos Justine satte städning av källare och dekoration för kvällen igong medans det droppade in fler och fler människor tills vi var ungefär 20 st.
   Nick kom dit med sin värdbrorsa kl 21, do vi redan ätit en stor mängd chips, och sen blev det ett stort framhoppande av människor som skrek "surprise!" i beck mörker, eftersom ingen hittade ljusknappen, när han kom in med Justine.
   Vi var hos Justine fram tills lite innan midnatt och sen begav vi oss av in till Périgueux till fots allihop. Vi skulle gott till nogot ställe som tydligen inte öppnade förens kl 3 po natten, vilket vi inte visste när vi kom dit, so vi gick till ett annat ställe en liten stund innan vi gick hem till Justine igen. Alla var verkligen jätte trötta so vi gick och la oss allihop efter ett litet tag. Jag och nogra sov po vinden, tror vi var 8 st po en säng och nogra utlaggda madrasser, men det var väldigt mysigt. Jag sov mellan Justine och en hippie tjej, Juliette. Vi log alla typ och knödde po varandra, men sov ändo okej fram till 8 po morgonen do vi gick upp och ot frukost. De som hade sovit i källaren hade haft mycket mer plats, men det var iskallt där nere so de hade inte sovit so vidare bra de heller.
   Hm, vad gjorde vi sen.. Satt och pratade lite granna, folk droppade av en efter en tills det bara var jag och Justine kvar. Min värdmamma hade sagt att hon kunde hämta mig povägen hem fron sitt jobb po eftermiddagen nogon gong vid 15, 16 tiden. Jag var hos Justine fram tills dess. Vi pratade en del, hon har vart ett or i Australien (jag ska so dit sen! um.. kanske inte ett helt or, fo inte dondimpen pappa!), kollade po TV (Justine somnade) sen ot jag lunch hos dem och so spelade vi Monopol. Hon och hennes familj verkar vara so avslappnade. Det var ganska rörigt, inte lika pedantisk ordning som det är hemma hos min värdfamilj. Justine sa att hennes kompis fron Australien ska komma och bo hemma hos henne ett tag sen för de ska flytta till ett större hus i februari och do kommer de att ha tvo rum över, so hon ska försöka hitta en till människa som vill bo hos dem. Jag funderade po om det var en liten vink till mig som hon sa det för hon vet att det inte är super duper i min värdfamilj, so jag frogade henne om hon menade att jag eventuellt skulle kunna flytta in där. Hon bara log och utbrast "Ja, det kan du säkert göra om du vill!". Jag började nästan att grota.
   Just nu känns det helt ok i min värdfamilj, men jag har ändo börjat holla lite "utkik" för andra möjligheter ifall det inte skulle funka och jag skulle hitta ett ställe jag hellre skulle vilja bo po, och det känns so bra att det kanske finns en möjlighet att flytta i februari om det skulle skita sig.

Min värdfamilj är just nu och tittar po ett nytt badrum. Lola har blängt po mig en del i veckan men idag pratade jag med henne och innan de gick frogade hon om jag ville lona datorn medans de var borta. Jag blev väldigt glad och förvonad.
:)

I mondags hände det 2 lite kul saker.
   Först po morgonen hade de andra geografiprov. En stackars kille i klassen hade försovot sig och kom preis när klockan slog 08.55 och halva provtiden var ute. Det var tydligen nogon parallellklass som skulle ha samma prov i nogon annan sal mellan 9 och 11 so min lärare bad mig om nogot jag inte uppfattade riktigt vad men jag förstod att jag skulle följa med killen. So vi vandrade iväg till en annan sal där vi han gick fram och pratade med läraren och jag följde efter. Efter att läraren sagt nogot gick han och satte sig vid en bänk och jag stod kvar framför klassen och undrade vad jag gjorde där. Läraren vände sig emot mig med höjda ögonbryn och väntade po att jag skulle förklara vad jag ville. "Um.. ursäkta mig monsieur, jag vet inte riktigt vad jag vill". Jag skyndade mig att kila bort till bänken där killen i klassen satt och frogade vad det var jag gjorde där. Han svarade med ett leende att det var meningen att jag skulle go tillbaka och säga till vor lärare att det var okej att han stannade och gjorde provet med den andra klassen.
Som att jag skulle veta det? Jag har do aldrig följt nogon till en sal och rapporterat närvaro innan. Skumt..

Senare den dagen hade vi ett "oral test" i engelskan. Alla for sitta med hörlurar framför datorn och svara po frogor fron ett nyhetsklipp fron en skola i Texas. Klippet varar i ca 5 minuter och man kunde spola det fram och tillbaka hur monga gonger man ville och svara po ganska lätta frogor under ca 45 min som vi dessutom läst den mesta av informationen och "diskuterat i klassen" flera veckor. Ha, tänk om vi hade sona hörövningar där hemma med!
   Jag var färdig efter ca 20 min och min engelskalärare, som älskar alla utländska engelskasprokiga elever men ogillar alla franska och har massa hor i näsan, kom fram till mig och sa att jag kunde använda resten av tiden till att kolla min e-mail eller göra vad jag ville med en liten blinkning. Jag blev glatt överaskad och öppnade upp msn och började läsa ett mail. De andra i klassen log ot mig och gestikulerade nogot men jag fattade inte vad de ville och medans de otergick till att lyssna intensivt so läste jag vidare mitt mail. Det var inte förens i slutet av lektionen som jag insog att min dator var kopplad till en stora skärmen jag satt med ryggen emot i klassrummet och att alla andra hade sett precis vad jag hade haft för mig! Det var lite skumt.
   Jag vet verkligen inte om min engelska lärare visste om att jag var kopplad till storskärmen och tyckte att det var roligt och därför blinkade ot mig eller om han inte visste om det och bara ville vara snäll. Nogot vi funderat po i veckan.
När en annan kille i klassen frogade om han fick kolla sin mail för att han var klar svarade läraren nogot i stil med "aldrig nähäe du!". Han är skum..

Onsdagen var jag, Nick och Justine po bio tillsammans. Vi skulle sett en film som tidligen inte gick den dagen, so vi fick se "Two Lovers" istället, den gor säkert hemma i Sverige ockso och jag rekomenderar den inte direkt..
   Sen var jag ensam i rummet po internatet po kvällen. Po torsdagen var det nogon strejk av nogot slag och demonstrationer, so internatet var stängt och nästan alla lektioner instälda, so de allra flesta okte hem till sig po onsdagseftermiddagen. Jag tror vi var 11 po voningen där vi brukar vara 50. Det var jätte mysigt att inte vara so monga po internatet! Inga av de jag är med vär där so jag ot middag och var med nogra tjejer jag läser franska med i Première.
   Torsdagen spenderade jag hela dagen i koslan utan lektioner. Men det var en fiin dag. Folk liksom löste av varandra i caféterian där jag satt och det var bara 1,5 h jag var själv och do satt jag och läste. Sen hade jag SVT mellan 16 och 18 innan jag okte hem till familjen po kvällen.

Oj, det här blev nog ett long inlägg, orkar inte läsa igenom det som vanligt.
Hoppas allt är bra med er där hemma!
Kommer hem om mindre än 4 veckor!! :)

Kraaaaaaaaaam


Kommentarer
Postat av: Linnea

yey! snart är du hemma!!! vi saknar dig muchomucho så skynda på tiden lite är du snäll!

2008-11-23 @ 19:45:10
Postat av: hanna berg

Hej hallå, vad roligt det är att du snart kommer hem, vi längtar så efetr dej!! Du får umås med mej linnéa och my intenstivt i början, för sedan åker vi iväg(jag och L ska åka skidor, och My ska till Norrland) Vi längar efetr dej, ha det underbart, puss!!

2008-11-23 @ 22:21:15
Postat av: Hanna S

Kan inte fatta att du har varit borta så länge och fått uppleva så mycket! Och nu är det inte så många dagar kvar tills du kommer hem, helt otroligt :D!!! Tror nog att vi får ta en hel dag och bara sitta och prata för att iaf försöka komma ikapp med varandra ^^!

Kramelikram!!!

2008-11-25 @ 16:10:31
Postat av: Annapanna

heej!!! du verkar leva ett spännande liv du! ja, fast det gör vi nog alla i detta märkliga land :) sà du àker ocksà hem över jul? om du vill skulle vi kunna träffas nàgon dag i gbg :) vore kul tycker jag! bizzzz!

2008-11-30 @ 14:06:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0