Austral-igen

Fredagen den 10 januari 2014

 

I övermorgon är det dags för andra delen av min Australienresa! Som jag har längtat efter den här resan… Det känns overkligt att den äntligen är här.

   Nu ska jag resa ner och göra allt det som jag inte gjorde förra gången jag var där. Jag ska surfa, klättra, rida, vandra, campa, åka till Ayers Rock och Nya Zeeland… Dessutom fortsätter resan till Sydamerika efteråt!

 

Tiden har gått fort sen jag skrev senast och jag tänkte bara sammanfatta lite kort vad som har hänt nu innan jag åker;

   När jag fyllde år gick mamma och jag ut och åt. Sen dagen därpå tog Hanna mig på konsert. Jag hade ingen aning om vad som skulle hända förrän vi var precis utanför, vilket var väldigt spännande. Dessutom var det en av de bättre konserter jag varit på.

   Vi har haft en del kvällar då vi träffats några stycken och spelat sällskapsspel tillsammans.

   Mamma har flyttat till en jättemysig lägenhet i Vasastan, fyra trappor upp utan hiss = inte kul att bära upp saker. Hon bjöd in morfars bror Bert och hans fru Anna på middag en kväll när hon kommit i ordning.

   Farfar dog i november, så jag fick träffa några av mina kusiner för första gången på 15 år på begravningen.

   Jag har varit på sjukhuset ett antal gånger för att försöka bli vaccinerad mot gula febern – ett vaccin som innehåller några milligram ägg. Efter tre månaders krångel blev jag vaccinerad och inte ett dugg allergisk.

   Hannas familj bjöd med mig på julbord på Liseberg, och sen har Hanna och jag varit där en gång till efteråt och gått på julmarknaden och sett deras isshow.

   Jag var på en förskola med studentföreningen ”Nalleakuten” en dag. Där fick jag träffa 3-4 åringar och undersöka deras gosedjur med pyttesmå blodtrycksmätare, stetoskop m.m. Det var jätteroligt att få leka läkare med barnen och höra vad de hade för tankar om sjukdomar. Det var populärt med vattenkoppor och magsjuka, för det hade de flesta av dem själva haft märkte jag.

   I skolan har jag varit med på en obduktion och en del obduktionsdemonstrationer av enbart organ. Jag har även varit på Närhälsan i Partille några gånger till och på Sahlgrenskas cytologiska punktionsmottagning, där jag fick känna på diverse olika knölar. Det har varit ganska mörka kurser den här terminen, och det känns som att jag har lärt mig hundratals olika sätt man kan dö eller ha maximal otur på. Det känns bra att åka ut i världen nu och få lite distans till det innan jag ska ut på sjukhusen och börja ha praktik nästa termin.

   Jacob kom hem några dagar före jul. Det var jätteroligt att se honom igen och höra om Spanien.

 

På jul åkte mamma, Jacob och jag hem till pappa och åt jullunch mitt på dagen, sen på eftermiddagen/kvällen tog vi alla fyra bussen hem till mamma för att äta än lite mer. Dagen därpå åkte vi till Marstrand och firade jul med släkten.

   Det verkade som att många bestämde sig för att ge varandra upplevelser i julklapp det här året, så det har varit ett roligt jullov med många aktiviteter. Jag har bland annat varit på bio, bowlat, klättrat och åkt skridskor.

   Förutom det har jag träffat folk, packat ihop min lägenhet, umgåtts med Hanna och min familj, firat nyår hos Jassie och pluggat till tentan i patologi den 7 januari. Jag hade min muntliga tenta igår, så nu är två års läkarstudier om inte avklarade, så i alla fall avslutade.

 

Jag har hyrt ut min lägenhet, så jag har flyttat runt mellan Hanna och mina föräldrar de senaste två veckorna. Jag känner mig fri och som att jag redan är ute på resande fot lite.

 

Den här veckan har jag tentat, fikat hejdå och umgåtts med vänner. Idag åt mamma, Katarina, Jacob och jag ute. Nu är jag hemma hos pappa och ska snart ta en nattlig promenad med Timmy som ligger här bredvid mig. Imorgon ska jag hem till Hanna och umgås med henne sista dagen innan jag åker… Sen bär det iväg!!

  

Det ska bli så spännande att åka ut och resa igen. Samtidigt tycker jag det är så sorgligt att säga hejdå till folk…

 

 

 

Älskling, vi ses i Argentina.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0