Två år...?

Söndagen den 24 april 2011

Aah, i övermorgon åker jag till Australien!!
…Jag måste packa…

Det är underbart väder, och det känns korkat att lämna Sverige just nu, när det börjar bli som finast…

Just nu sitter jag vid köksbordet i Marstrand och funderar på att ta upp bloggen igen… Det är så länge sen jag skrev, så jag tänkte sammanfatta lite kort de två år som har gått...

Sommaren efter Frankrike var underbar. Det var så skönt att komma hem igen, träffa alla, ha frihet, bo hemma, prata svenska, kunna göra som man vill… Så skönt att jag blev väldigt anti mitt år i Frankrike, och endast kunde tänka på det negativa under en tid. Nu känns det som om jag har fått mer perspektiv på det hela, och kan minnas både bra och mindre bra saker och ändå vara väldigt glad att jag åkte.

Jag utförde en del av mitt projektarbete på Universeum, och det var en träff precis i början av sommaren. När jag kom till träffen stötte jag direkt på Erika, Linnea W och Thomas, vilka visade sig gå i klassen jag skulle börja i till hösten. Vi träffades en gång under sommaren och det kändes skönt att lära känna några trevliga människor från klassen innan skolan började.

ARVIKA!! Jag var så lycklig... Vi jobbade i incheckningen ett stort gäng. Byggde upp tält, jobbade under festivaldagarna med att checka in folk, gick på massa konserter, hängde i funkiscafét, gick på konserter och plockade sopor efteråt.

Efter sommaren råkade jag ut för det här goa gänget;
 

 

Det kändes knappt som om Anna och jag var nya i klassen. Åh, nu blir jag nostalgisk…

Parisresa med Franskasektionen på hösten. Erika och jag gjorde vårt arbete i historia om Mont Martre.



Lite redovisningar...



Studenten 2/6-2010!



Efter några timmar med klassen, bland annat studsandes på flaket av en lastbil, hade vi studentmottagning i trädgården hemma hos pappa. Det var underbart att ha en sådan blandning så många människor man tycker om samlade på en och samma plats samtidigt! En väldigt positiv sak med att ta studenten året efter man egentligen skulle är att även gamla klasskompisar kunde komma på mottagningen. Tack igen alla som kom! Synd bara att jag var så himla hes… Efter  det festade vi på Trädgår’n halva natten.

Tågluff med Erika!!

Nattåg till Paris där vi var en dag och bodde på gamla köra MIJE. Vi höll på att missa tåget till Bordeaux på morgonen och fick springa som galningar genom gångarna i tunnelbanan.   Hann med tåget och kom till Bordeaux, där vi bodde i Lolas studentlägenhet.
   Åkte vidare till Périgueux dagen därpå. Vi vandrade runt och jag visade Erika allt. Det var roligt att vara tillbaka, fast väldigt skönt att inte behöva stanna. Vi träffade Hugo och Paul och gick in på Jay de Beaufort en stund, men i princip alla jag kände hade ju slutat året innan…
   Bodde hos Justine en natt och tog sen nattåget till Barcelona, där vi bodde hos Erikas syster i tre nätter. Det regnade mycket… Några fina timmar på stranden en eftermiddag, annars ägnade vi oss mest åt kulturella saker tycker jag. ;)
   Därefter åkte vi till Montpellier och träffade Emma. Väldigt fin stad och väldigt fint väder. Cyklade till stranden, åt goda nudlar, gick runt och var med Emma. Sen bar det vidare till Rom.
   Vi bodde på Corean Hostel, där rummen saknade lås och en jättekul kille med stort afro jobbade och gick runt i rummen som han ville. Åkte turistbuss och träffade väldigt trevliga amerikanare när vi gick ut på kvällen.
   Efter det ville vi bada! Så vi åkte till Rimini. En riktig turistort. Stranden en dag och dans på kvällen innan regnet kom och vi åkte vidare till Venedig.
   Regn, regn, regn… Det känns som om vi åt konstant för att kunna sitta inne undan regnet. När det blev för dyrt gick vi till bagagerummet på hostelet där bland två asiater misshandlade sin resväska i ett försök att stänga den, och, när inte det gick, öppna den igen.
   Åkte vidare till Salzburg. Sound of Music. Jättefint rum! Åkte lift upp till en alptopp och vandrade ner.
   Tog tåget till Prag. Det var väldigt fint där, men det jag nästan minns bäst är hur himla mycket träningsvärk vi hade i våra lår och vader. Haha. Nedförsbackar var en pina, så vi försökte mest gå i uppförslutning, till skillnad från alla andra turister. Var på ett stort dansställe och sen åkte vi hem tidigt på morgonen dagen därpå.

Peace and Love i Borlänge med Hanna S och Hanna J! Träffade Mathias igen, jobbade som säkerhetsvakt, gick på konserter, campade… :)

Arvika! Incheckningen igen, dock inte lika kul som tidigare år. Sorry Arvika…

Åkte på tredagars intensivkurs i westernridning på Jultorp ranch, bara några mil härifrån. Fick en otroligt seg häst, men känns bra inför Australien att ha provat på westernridning.

Efter några sköna dagar i Marstand började jag jobba som servitris på restaurang Sirtaki, nära Kungsportsplatsen.



Jag har alltid tyckt att det ser så roligt ut att vara servitris och har velat prova på det. Det var väldigt roligt, och det är definitivt något som jag skulle kunna tänka mig att jobba som igen. God mat, trevliga kunder... Stressigt vissa stunder, men oftast lugnt. Jobbade ungefär 25 timmar i veckan, så hade mycket fritid, då jag träffade vänner och pluggade en hel den inför högskoleprovet. Jag har kommit på att jag troligen vill in på läkarlinjen, så skulle behöva ett bra resultat. Det gick dessvärre inte så bra som jag hade hoppats, men jag får väl hoppas att det gör det en annan gång eller att jag kommer in på annat vis. Nu ska jag hur som helst ut och fösa kor istället! :)

Så nu bär det iväg snart! Planen är att jag ska komma ner till Australien, jobba några månader på en ranch och sen resa runt. Jag vill göra det mesta; rida, surfa, vandra, klättra… Hoppas kunna åka och hälsa på Georgia på Nya Zeeland och Amanda i Sydney. Vi får väl se hur det går… Jag kanske kommer hem om någon vecka igen! ;)
   Jag åker i alla fall dit med organisationen VisitOZ, via svenska Blueberry, så förhoppningsvis kommer någon att stå på flygplatsen och vänta på mig när jag kommer fram. Därefter åker vi Submarine Hostel, och sen vidare till Rainbow Beach dagen därpå. Efter en helg på stranden bär det vidare till Springbrook Farm, där vi ska få rida, åka motorcykel, såga med motorsåg etc. De flesta brukar bli erbjudna jobb under tiden de tillbringar med organisationen, så jag hoppas att jag också får det… Nu ska det bli en riktig cowgirl utav mig! Hoppas jag i alla fall…


Kommentarer
Postat av: Hanna S

Sarah! Hur går det?!

2011-04-28 @ 20:13:48
Postat av: Anna Erika

åh nu är jag jättespänd på att veta hur det gått!? Här i Sverige är det typ sommar känns det som :D

2011-04-30 @ 13:57:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0