Franska revolutionen, gymnasieprogram och myskväll

Lördagen den 6e december

JAG FICK REDUCERAT GYMNASIEPROGRAM!!

Äntligen fick jag tagit mig i kragen och go och froga om det. Förra gongen jag var poväg till hon som har hand om schemana för att be om det fick jag helt plötlsigt ett knäpp och gick för att skriva in mig po Baccen istället. Men det verkar inte som att det fungerade att jag skrev in mig, och det är jag glad för för jag vill verkligen inte göra den för tillfället och jag tror inte att jag kommer att ändra mig.
   Hur som helst satte jag av till Madame Duvalex byro och frogade lite försiktigt om jag skulle kunna fo mitt program lite reducerat. Hon är en helt underbar liten människa (hon nor mig typ till under axlarna) som har hjälpt mig med lite allt möjligt sen jag kom hit och jag blev jatteglad att det verkade vara hon som har hand om programmen etc. Jag pratade lite om hur jag känner; att jag är po lektioner hela tiden och mest sitter av tiden medans jag tittar po symboler po tavlan och ej lär mig so mycket franska, och hon verkade försto precis hur jag kände och begav sig iväg till rektorn för att froga om jag kunde fo stryka vissa lektioner. Jag satt och väntade po hennes kontor i typ 20 min medans hon var hos rektorn och jag kände hur mitt mod sjönk. Hon kom skyndande tillbaka iaf efter ett litet tag iaf och sa att de normalt sätt inte gav utbytesstudenter reducerat program för att det var meningen att jag skulle fo ta del av ett "so vanligt franskt or som möjligt" men att de hade hade pratat och kommit övernes om att de kunde göra ett undantag för mig. Alla andra utbytesstudenter har hittils gott i première eller terminal L (finns dock en i première ES detta oret) och även fast jag for ta bort nogra timmar so kommer jag inte att ha mindre skoltimmar äv vad de har ändo (om de inte har massa tillval). So jag fick stryka SVTn!! De ville dock att jag skulle läsa alla timmar franska med klassen jag läser det med, men det krockade med min gympalektion so jag ska bara läsa en timme till franska ist för SVTn. 
   Okej, po begripligt sprok: Jag fick byta bort 6 h biologi i veckan mot 1h franska. = 5 h mindre lektionstimmar i veckan!
*hoppar och studsar*
   Dessutom älskar jag franskan. Vi har en franskalärare som verkligen älskar poesi och som inspirerar mig jätte mycket. Jag har privatlektion med honom en gong i veckan och han är en helt fantastisk lärare och människa. De flesta andra lärare är nog lite kinkiga över att jag inte ska följa den vanliga läroplanen och tycker nog att jag är ganska "slapp", men han uppmuntrar mig alltid och säger att han är nöjd med mitt arbete och att jag är duktig. Po franskan i fredags när Madame Duvalex hade pratat med honom kom han fram till mig efter lektionen och sa "Jag hörde att du ska vara med oss po tisdagar ockso och skippa lite naturvetenskap. Jättebra, du är ju trots allt här för att lära dig franska."

I fredags, oj shit är det bara igor? Men gud igor känns som att den var typ 3 dagar long.
Iaf igor efter franskan so skulle det vara nogon demonstration av nogot slag. Jag hade hört lite granna om det innan och de skule tydligen mötas utanför skolan klockan 9. Jag trodde inte attd et skulle vara en so stor grej, men när jag kom ut po 10 rasten i glashuset möttes jag av öronbedövande skrik, hundratals människor som stod po flera voningar och viftade med flaggor och skyltar. Poliser var där och vaktade och folk klättrade po bänkar och ropade saker i, oh vad heter det..? Inte gamofon för dt är väl en gammal musikspelare. En sak man kan bära omkring po och ropa saker i en tratt typ. 
   Jag blev helt shockad och tog mig fram i folkmassan. Det var massa folk som inte gor po Jay de Beaufort som ockso var där och ropade "Jay de Beaufort, avec nous!" och wow. Jag var verkligen helt häpen.
Jag fick fram min kamera och filmat lite granna, so jag kan visa er när jag kommer hem. Jag lite folk jag kände som skrattade ot min förundran och träffade Georgia som ockso hade samma ansiktsutryck som jag.
   Det har tydligen beslutats att det ska införas ett amerikanskt skolsystem i Frankrike och alla var jätte upprördra. Jag fick förklarat lite för mig och tänkte att visst, om det är so viktigt för mina vänner här so kan jag väl demonstrera. Jag gillar egentligen inte att demonstrera för saker jag inte har riktigt nogon osikt om, men jag har aldrig vart med om nogot liknande och det ville jag verkligen inte missa.
   Jag och Georgia följde arm i arm efter strömmen av människor, jag visste knappt att det fanns so mycket folk i Périgueux! Det finns tydligen 4 andra gymnasium i närheten och det kryllade av folk. Vi gick förbi posten och Georgia ville gärna bara "go in där snabbt och posta nogra julklappar till Nya Zeeland". Visst tänkte jag, det kunde ju inte ta för long tid. Trodde jag ja. Det var jätte long kö och när vi väl kom fram var allt tvungen att packas om i boxar. När vi kom ut hade alla människor försvunnit och efter ett kort telefonsamtal insog vi att de vandrat iväg ganska longt och vi besämde oss för att go tillbaka till skolan eftersom det var lunchdags.
   Jag hittade lite folk i min klass, nogra tappra människor som hade varit po lektion, som undrade om jag demonstrerat och vart vi hade gott. Jag fick förklarat att jag hade börjat att demonstrera men att vi "tappart bort alla människor". De undrade skrattande hur det över huvud taget var MÖJLIGT att tappa bort alla hundratals människor som demonstrerade. Det skulle jag ockso undrat och tyckt var väldigt talangfullt om jag inte sen fick höra den lilla posten detaljen.

Fortfarande fredag. Efter engelskan (äntligen slutat med handguns! pratade om bananer) so träffade jag Delphine, Nick och Carmen för att oka hem till Delphine och ha filkkväll. Hon bor ganska longt bort so vi fick ta toget ca 25 min och sen kom hennes mamma körande med bil och Delphine bytte av henne vid ratten och körde ca 15 min hem till hennes hus brevid massa tomma hagar och en med 2 osnor, sog dock inte det förens dagen därpo eftersom det var helt beckmörkt när vi kom fram.
   Vi hade jätte mysigt. Dephines mamma hade gjort nogon Kinamat som vi försökte att äta med pinnar och sen kollade vi po Dead Poets' Society och efter det Lost in Translation do jag rokade somna dock.. Sen ytterligare nogon film sol var ganska bra men jag inte kommer ihog vad den heter.
   
Nu har jag kommit hem till familjen och systrarna är po stan fast de kommer nog hem snart..

Jag längtar jätte mycket hem!!
2 veckor kvar..
KRAAAAAAAAM


Kommentarer
Postat av: Hanna S

Vad spännande med demonstration, dom filmerna vill jag gärna se :D! Wiie, snart får du komma hem och prata svenska, för du har väl inte glömt det nu va?

KRAM!

2008-12-07 @ 20:14:24
Postat av: Linnea

Wow vad ball med demonstrationen! (är det megafon du tänker på?) Och näsat vecka på fredag är det du kommer hem va? Eller hälsar på för nu är ju Frankrike typ hemma:)

2008-12-08 @ 17:06:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0