Jul hemma i Sverige!

Söndagen den 28 december

Fredagen den 19e december var det dags.
Hemresan när jag tänker att jag är ungefär halvvägs igenm mitt utbytesår.

Jag vaknade klockan 6 pigg och hungrig fast min väckarklocka inte skulle ringa förens kvart över 9.
Jag vet att min värdfamilj inte vill att man ska äta något på kvällen om man är hungrig, men det har inte sagt något om tidiga frukostar, dessutom var pappan redan uppe och åt och min yngsta värdsyster skulle vakna om ca en halvtimme, så jag gick upp och gjorde min värdpappa sällskap. Han skrattade åt mig och undrade om jag var ivrig att komma iväg, och det var jag verkligen, jag kunde knappt sluta att le.
   Jag åkte med min värdmamma in till stan vid 11 där jag skulle vänta till lite efter 14 då vi skulle ge ss av till Bordeaux flygplats. Både min värdmamma och pappa åkte med de ca 20 milen till Bordeaux och det tyckte jag var väldigt snällt. :)

Hemresan gick bra. Flyget var lite sent från Bordeaux så jag fick sitta och vänta en stund medans jag tittade på tre små bröder som lekte i rulltrappan. De sprang fram och tillbaka och klättrade i springan mellan rulltrappan ooch den vanliga trappan, ända till en av dem fasnade med sina skor och inte kunde komma loss. Hans äldre brorförsökte dra loss honom och efter en liten stund fick pappan gripa in och så stod han där och drog och drog i sin lilla unge och jag kunde inte hjälpa men att skratta tyst i min jacka. Han fick dock loss ungen så snabbt att det inte hann gå längre än att det var en komisk syn. Alla på Gaten satt och tittade på denna gratis underhålning och när han kom ner med två av sina pojkar i handen och den andra lunkandes efteråt så kom en säkerhetsvakt fram till honom och sa att han fick hålla bättra koll på sina ungar. Han tittade då ner och log för sig själv och såg minst lika busig ut som sina söner.
   Jag kom till Amsterdam där jag redan skulle befinna mig på nästa gate en kvart innan jag landade och fick skynda mig dit. Så mycker för min tidsoptimistiska planering att jag skulle hinna äta middag där. Jag frågade någon något på franska och fortsatte att envisas med att prata franska med flygvärdinnorna, innan jag kom på att jag befann mig i nederländerna och att engelska troligen skulle passa bättre.
   Jag fick sätta mig bredvid en man i 30 årsåldern som var svensk, de flesta på planet var svenskar. Vi satt och pratade hela vägen hem till Sverige där vi landade på Landvetter vid 23 tiden och konstaterade att vi skulle åka samma flyg tillbaka den 6e januari.
  
Jag möttes av mina föräldrar och Jacob på flygplatsen och blev verkligen jätteglad. Jacob har växt och blivit nästan lika lång som jag, så det första jag fick fram mellan alla kramar var "gud va Stor du har blivit!".
   Vi åkte hem till mamma och åt middag. Jag dukade för 5 och fick pappa och Jacob att knö in sig ordentligt i hörnet innan mamma förvånat undrade varför jag dukade för 5. Shit, vi är ju bara 4! Jag tänker liksom 4 i familjen, och så jag, så det var så naturligt att duka till 5 när alla var där. Läskigt, men jag får väl skylla på att jag var trött när jag kom hem..
   Efter midnattsmiddagen och en del babbel gick jag ner till pappa för att sova. Jag möttes då av en väldigt glad hund jag knappt såg för alla tårar. Jag brukar alltid tycka att Timmy är så liten när jag kommer hem efter att ha vart borta lite grann, men han var ungefär så som jag kmmer ihåg honom. Pappa säger att han har gått upp en del i vikt och det kanske var därför jag inte tyckte att han hade krympt den här gången. :P
Han surade dock lite grann efter det glada välkomnandet, "man kan ju inte vara för glad för var sjutton har du varit?!" liksom. Typiskt min hund.

Jag vaknade sent på lördagen och begav mig ut på en cykeltur med Jacob och Timpan och efter det blev det bad av vovov. Vi cyklade förbi en äldre man och jag sa glatt bonjour till honom utan att tänka vidare på det. Nästa människa jag mötte kom jag på vad jag höll på att säga och fick börja vakta tungan.
   Jag var mest hemma den dagen, pratade med lite glada människor i telefn, gick upp till mamma där min moster Katarina var.. Jag tänkte visa lite bilder från Frankrike som Georgia hade sparat på en skiva till mig, men det fanns endast en bild sparad! Så jag hoppas att mina bilder fortfarande finns kvar på henens dator och att hon inte hunnit radera dem än för det vore tråkigt..
   
På söndagen åkte jag hem till Jassie och träffade henne och Hanna S och åkte sen in till Liseberg med Hanna B, som inte var en buss.
   Väl där träffade jag tjejerna i klassen. Det regnade ganska mycket så vi gick in på ett ställe där det hängde korvar i taket men var väldigt mysigt. Vi satt och pratade ett ganska bra tag, jag tror jag stod för en en hel del babblande, innan de skulle stänga och vi gick vidare till ett annat café, men så skulle det också stänga och vi fick gå vidare till ett tredje ställe. Efter lite till babbel och en jultomte som kom och ville ge oss en toalettrensare och toapapper, stängde det också vid 23 och då var det ganska skönt att åka hem igen.
Tack för en underbar dag!

På måndagen skulle pappa och Jacob åka in till stan och fixa en del saker på olika ställen, så det tog bilen ner.
Jag tänkte att jag också skulle följa med och hitta de sista julklapparna jag behöver köpa och att det skulle vara trevligt att åka in till stan tillsammans, vilket vi nästan aldrig gör, så jag bestäde mig för att häga på.
   Bil och stan två dagar före julafton.. Det är ingen bra kombination. Vi hamnade i Nordstan efter mycket runtsnurrande och en del tjafs och där var det så mycket folk och det jag planerat att köpa fanns inte så jag begav mig buttert hemmåt igen och tänkte lite optimistiskta att det kanske skulle vara mindre folk dagen därpå. Jag vet inte om jag trodde på det själv riktigt men åkte iaf hem och tittade på film istället.

Tisdagen, dagen innan julafton, fick jag bege mig in till stan igen, den här gången i sällskap av Sandra.
Jag tänkte inte att jag skulle stanna så länge, men vi pratde så mycket och så träffade jag hennes pojkvän och vi gick för att äta lunch.. Sen satt vi där länge och en annan kompis till dem kom, som jag också vet vem det är, så när han kom fram för att skaka hand och säga vad han hette fyllde jag i det åt honom och han tittade lite på mig och verkade inte riktigt kunna placera mig. "Um, vi gick på Tuvan tillsammans!" säger jag då och då kom han på vem jag var och kom till och med ihåg mitt namn, så det var lite kul.
   Klockan började att närma sig 16 och jag skulle hem till min farmor och farfar sen och hade fortfarande inga julklappar så det blev till att springa runt lite snabbt och köpa det jag skulle, det var faktiskt inte alls lika mycket folk den dagen!
   Det var ganska kul att träffa farmor och farfar, jag fick pratat lite med min farmor, annars är min pappa väldigt pratglad.

JULAFTON!!
Mina föräldrar firade jul tillsammans det här året. Annars är det alltid julafton antingen hos den ena eller den andra föräldern och sen byte och en till jul på juldagen.
   Julen blev jättelyckad! Jag älskar när mina föräldrar gör saker tillsammans.
Vi var hemma hos pappa på dagen och åt julbord, som var det godaste julbord pappa har ätit (det brukar låta så när han har fixat med maten), sen var det dags att öppna julklapparna. Pappa hade slått in en skål med massa mörk choklad och en chokladbok till mamma och hon var jätteglatt överraskad över den fina presenten, tills hon öppnade boken och det var hälsningar från hela pappas klass i den. "Men Lars, den här får du nog behålla själv" och pappa: "Fasen också, har de skrivit i den?!" Det var väldigt roligt.. :P
  I mitt kuvert från pappa stod det: "God jul Jacob, och grattis på 18 årsdagen!", men jag antog att det ändå var till mig, du är för härlig pappa.
   Vi gick sen upp till mamma och åt middag allihop och fortsatte julen där.
Kan vi inte alltid fira jul tillsammans?


Torsdagen åkte vi för jul nummer 2 i Marstrand.

Mormor, morfar och släktingar satt där när vi kom. Det var också ett tag sen de kom på jul och de har alla har fått adressen till min blogg, så jag tänkte hälsa till er och tacka så mycket för presenterna, om ni läser det här!
   Vi åt mycket gott, som alltid hemma hos mormor och morfar och stannade över natten.
Min kanin verkade också känna igen mig, ibland förvånas man..

Fredagen bar det av hemmåt igen på eftermiddagen och jag träffade Micaela på kvällen. Vi hade tänkt att gå ut och gå "en sväng" men så plötsligt hade vi redan gått 8an och hade varken lust att säga hejdå och gå in eller fortsätta att vandra runt, så vi satte oss på lekplatsen hemma och fortsatte att prata.

Lördagen var också en väldigt mysig dag. Jag träffade Jassie och gick ut och gick, det känns konstigt att det blir mörkt så himla tidigt, man hinner ju knappt ut innan det blir mörkt! Sen vart vi hemma hos mig en sväng innan Jassie lockade hem mig till sig med 2 åriga tvillingar på kroken. De var jättesöta. :)
   Jag fick spelat Guitar Hero för första gången och det var faktiskt kul.. Jag fick dock väldigt ont i min hand för jag tror jag tryckte aldelles för hårt. Det var en jättemysig kväll och jag börjar bli nostalgisk för att lämna Sverige igen..

Innan jag åkte hem har jag inte haft skola på 2 veckor.
Jag skrev tidigare om att vi hade en veckas blocus två veckor innan jul och på måndagen veckan innan jul samlades alla för att rösta för eller emot blocus, som varje morgon veckan innan.
Det verkade som att blocusen skulle gå igenom och att skolan skulle vara blockerad hela den veckan också, men så kom plötsligt rektorn ut och tog microfonen. Han sa att han var tvungen att stänga skolan pågrund av säkerhetsskäl och att det var risk för att taket skulle ramla in. 
Jag tyckte att det var väligt roligt för visst läcker taket på en del ställen och vi har lite hinkar stående i cafeterian, men att det var risk för att det skulle rasa in en vecka före jul precis när det skulle röstas för en blocus lät lite väl suspect.
   Hur som helst stängde skolan dagen därpå och jag fick ringa till min värdfamilj och be att få vara hos dem i veckan. Min värdmamma sa att det inte var några problem och att hon skulle komma och hämta mig vid 14 tiden, så jag och Mariah gick en sväng på stan och letade julklappar. Klockan halv ett när jag stod i bamba och precis tagit min mat ringde min värdmamma och sa att hon var tidig och stod och väntade på mig utanför skolan med min värdsyster. Hon lät lite sur när jag sa att jag var i bamba och sa att hon skulle hämta mig senare på eftermiddagen då hon skulle in till stan och fixa nåt. Så jag fick vackert stanna kvar till klockan 17.
   Det kändes lite snopet för jag hade stannat på stan och inte föjlt med Hugo och alla människor hem till honom för att jag skulle vara tillbaka kl 14 och deras buss tillbaka gick kl 15. De skulle säga hejdå till Nick som skulle åka tillbaka till Nya Zeeland den dagen och umgås lite det sista. Men men..
   Vi stötte på dem på stan sen efteråt och så bar det av till tågstationen ändå där vi allihop knödde in oss i det lilla cafét som finns där och väntade på att hans tåg till Bordeaux skulle gå.
   Det var jättesorgligt.. Han var jätte ledsen och vill verkligen inte åka hem igen.. Alla människor han umgås med var där och så stod vi alla och vinkade på tågstationen när tåget rullade igång och försvann.. Yschla, jag tycker inte om hejdån..
Det kändes också lite konstigt eftersom jag själv skulle åka hem 4 dagar senare och bara ville få tiden att flyga fram för att jag var så ivrig att få komma hem och så var han så ledsen att åka. Men jag är glad att jag ska tillbaka..

Jag var hemma hos min värdfamilj i 2 dagar utan att göra mycket, vilket var jätteskönt för jag var ganska förkyld och trött.
Dagen innan jag skulle åka hem till Sverige tänkte jag att jag skulle försöka att göra något och tog det livsfarliga beslutet att åka till stan själv!  Att vara själv i Frankrike ses som något väldigt konstigt. Man gör typ ingenting själv, om man inte är helt utfrusen och inte har några kompisar vill säga. 
   Léa skulle bli hämtad av någon kompis med körkort och de skulle in till stan så min värdmamma sa till henne att de skulle släppa av mig i stan om jag ville dit. Min värdsyster såg ganska nervös ut när jag sa att jag skulle åka in utan att planerat att träffa någon, men jag lugnade ner henne med att jag inte tänkte hänga på dem, vilket hon gjorde det väldigt klart att hon inte ville.
   Périgueux är en ganska liten stad, inte jätte jätte liten, men man kan nästan alltid vara säker på att man hittar någon man känner när man går / åker dit.
   Samma sak den dagen. På första gatan träffade jag Solen, en tjej i klassen. Hon hade redan shoppat klart med sin kompis och de hade ett tag kvar som de skulle stanna så de frågade om jag ville hänga på men det slutade med att de hängde på istället. Så med trevligt sällskap, och hjälp att hitta bra affärer att köpa julklappar i, vandrade vi runt på stan ett tag. Jag såg de andra tjejerna jag brukar vara med i klassen, men de var påväg att demonstrera och skyndade iväg.

Tjaa.. 9 dagar kvar i Sverige.. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0